Vervangen van 121-47 in Zenith (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 28-12-2018, 19:22 (1948 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Er zijn inmiddels vervangende AC128 Germanium transistors naar mij onderweg.

Maar ik heb ook geprobeerd er nieuwe silicium torren in te zetten en het resultaat valt me niet tegen. De weerstand tussen de stuurtrafo en de B- (waar in het schema geen waarde bij staat alleen 10%) is 5k6 en om de basisvoorspanning op siliciumhoogte te brengen heb ik daar even een 1k8 weerstandje naast gezet. En de pootjes van BC327 in de juiste stand gebogen en erin.

Resultaat: de radio geeft geluid op alle banden! Als ik hem op BC zet (de US naam voor MG) en de wijzer op 160 draai (de laatste 0 erbij zetten vinden ze in Amerika niet chique) hoor ik Ruuds stem zo helder alsof hij naast me in de kamer staat. Ook als het donker wordt Engelse zenders, etc.
De basisspanning van de siliciumtorren is 0,65V, op de collectors staat ongeveer 10V en de emissors staan op 20mV, net als in het schema, blijkbaar is de bedoelde stroom van 3mA per tor zo aardig benaderd.

Het geluid is alleen nog een beetje zacht. Ik denk dat dit aan het HF deel ligt, want ik heb een vrij lange draad nodig als antenne om geluid te krijgen. Middengolf speelt op de Wave Magnet. Ik heb de transistortjes even in een M328 Component Tester gestoken en dan rolt er een B-waarde uit: is dat zoiets als de versterking? De B van de 141-47 (waar ik er nog 1 van heb) is 70 en van de BC327 is 310, dus ruim vier keer zoveel.

Nu even bij de brievenbus op mijn nieuwe driepotige vriendjes wachten en kijken wat de radio dan gaat doen!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum