Bouwen met Boxen en Bluetooth: Dr Watson (Toestel of techniek)
De postbode mag nog wel op straat en heeft gisteren een paar versterkertjes gebracht. Vandaar dat ik m'n projectje "Dr Watson" kon afmaken en daar heb ik nu een paar wat betere foto's van.
Het setje bestaat uit twee kleine boxjes, waarbij eentje aan de achterkant het BT-setje en de bediening heeft ingebouwd:
Het moest wel achterin want de voorkant is te klein. Nou kun je de box voor een witte muur plaatsen, en dan is het toch wel te bedienen.
En zo ziet het er van binnen uit (uiteraard gespiegeld ten opzichte van de buitenfoto hierboven). Bovenin zit het bluetooth setje. Signaal gaat via een wit drievoudig snoertje naar de earphone connector. Als er geen headset is aangesloten, vandaar via twee weerstanden naar de Mono/Stereo schakelaar en verder naar de PAM8403 versterker. Daaronder gaan de uitgangen naar de luidsprekerklemmen.
Het blauwe schakelaartje is vor de interne speaker die je naar keuze op links of rechts of niet kunt aansluiten. De verbinding naar de box is met een kroonsteentje zodat je de achterwand kunt losnemen zonder solderen.
Je kunt twee grote boxen aansluiten, maar ook de interne speaker op 1 van de kanalen aansluiten en het andere speakertje op het andere kanaal. Maar als je alleen deze speaker wilt gebruiken, kan dat ook, dan gewoon even schakelaartje op mono.
Links op de foto zie je de voedingsplug met draden naar de schakelaar en naar de bt-unit en de versterker.
De enkele rode draad is voor de FM sprietantenne.
Dan is er natuurlijk nog een leuke feature die verder geen enkele bluetooth speaker ter wereld heeft. Want je stopt je USB-stick erin en waar laat je dan je dopje? Juist dat leg je bovenop zodat je het een paar dagen later kwijt bent! Om verloren dopjes te vermijden heeft deze set een heuse dophouder, bovenaan te zien tussen de antenne en de mastervolumeknop. Daar kun je je dopje op parkeren.
Ik merk wel dat de verschillende units soms brom of fluitgeluidjes produceren in je speakers. Daarom is het fijn om een regelbare versterker te gebruiken: door die wat te dempen maak je namelijk de bijgeluiden vrijwel onhoorbaar.
Uiteindelijk werkt het allemaal redelijk soepel en perfect. Alleen, zoals al eerder gezegd, de kwaliteit van deze tienerboxjes is niet echt geweldig. Moet nog even kijken waar ik dit leuke setje ga inzetten!
Complete draad:
- Bouwen met Boxen en Bluetooth -
Gerard in Zeist,
10-03-2020, 10:07
- Bouwen met Boxen en Bluetooth - Maarten Bakker, 10-03-2020, 12:15
ronnie van dalen,
10-03-2020, 19:51
- Bouwen met Boxen en Bluetooth - maarten van dijk, 10-03-2020, 20:48
- Bouwen met Boxen en Bluetooth - Peter1952, 10-03-2020, 21:10
Gerard in Zeist,
11-03-2020, 09:27
- Bouwen met Boxen en Bluetooth - ronnie van dalen, 14-03-2020, 20:39
- Bouwen met Boxen en Bluetooth: Dr Watson -
Gerard in Zeist,
12-03-2020, 22:11
- Bouwen met Boxen en Bluetooth: Dr Watson - ronnie van dalen, 14-03-2020, 20:11
Nevile Wilder,
14-03-2020, 08:53
- Bouwen met Boxen en Bluetooth - Gerard in Zeist, 14-03-2020, 10:59