10,7 MHz FM injector (Toestel of techniek)

door kris ⌂ @, Gent, België, 09-12-2020, 19:40 (1451 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door kris, 09-12-2020, 19:42

Hoe groter de capaciteit, hoe groter de stroom die nodig is om de condensator op te laden. Die stroom wordt geleverd, door in dit geval de weerstand van 1K Ohm en de transistor via het aarddraadje van de injector naar het chassis. Die laatste kan daar best wat moeite mee hebben.

wel, het aangekaarte probleem kan zich nooit stellen, want er is gewoon geen aarddraadje naar het chassis, en daar is in het topic over de constructie ook geen enkele sprake.
reden:
Bij 10,7 Mhz en de grote amplitude van de clapp-oscillator is de capacitieve koppeling via de hand ( die het kastje met schakeling erin vasthoud) en de omgeving meer dan voldoende. Dat staat er met zoveel woorden.

Ik zie het net als een spanningszoeker. die brandt ook als er spanning is, maar zegt verder weinig.
In een andere bijdrage in deze thread schreef ik al over mijn bedenkingen.

ja Henk, Je bedenkingen geef je zo wat bij ieder topic, maar zo gaat het niet meer vooruit... iedereen moet tenslotte ergens beginnen.. of is het alleen maar lijden? https://www.youtube.com/watch?v=23kzjzdXzx4 nee toch?

de injector is gewoon heel handig in gebruik. je weet meteen welke MF trap er niet meewil. (mits enige ervaring op te doen in een goede radio) en dat zonder een uitgebreid instrumentarium. Nu heb ik generatoren en wobbulatoren tot aan het dak, maar liever lui dan moe zijnde blijkt de injector toch steeds een leuk praktische en geriefje. alleen opletten in oude Saba's/Graetz radio's. die zitten met een andere MF frequentie, maar das héél lang geleden. Als dat soort radio's de hobby is, gewoon een tweede exemplaar bouwen op 6,75Mhz. (of 5,5Mhz voor de Graetz TV /radiocombinaties)

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks