Storing door Ziggo apparatuur is voorbij (Computertechniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 20-12-2021, 15:33 (858 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Jarenlang ben ik geteisterd, ik kan wel zeggen geterroriseerd, door knetterende storingen op grote delen van de kortegolf. Eerder deze maand heb ik kunnen vaststellen dat de storing is veroorzaakt door Wifi routertjes van Ziggo, die zowel bij mijn linker- als bij mijn rechterburen in gebruik waren.

[image]

De medewerking van Ziggo om dit op te lossen was nihil. Rechterbuurman heeft opgebeld naar Ziggo en uitgelegd dat de routers storing veroorzaakten op de kortegolf, en of hij een modem met ingebouwde wifi kon krijgen? Ja, buurman kon wel een ander modem krijgen, maar dan wel twee euro per maand extra gaan betalen.

Een week later kregen beide buren van Ziggo kosteloos nieuwe wifi-apparaten (Deco M4). Installeren van deze, en uiteraard verwijderen van de stekkermodel-routers, loste de storing op. Het is mij volkomen onduidelijk of er een causaal verband is tussen de afgewimpelde klacht van rechterbuur en het aanbod van nieuwe apparaten.

Het is trouwens sowieso oppassen met Ziggo, want Ziggo heeft de neiging je huis vol te zetten met apparatuur die een hoog sluipverbruik veroorzaakt. Een Ziggo-abonnee rapporteerde me dat hij van Ziggo in gebruik had: een digitale TV-ontvanger Humax 5100C (12,5), een digitale radio Quantis (3,0), een kabelmodem ConnectBox (11,9), een mediabox Humax 5300 (10,3), nog een ontvanger Humax 5100C (10,8), een ontvanger Humax 5500C (4,1), en een ontvanger Humax IR-FOX C (6,1). De getallen tussen haakjes geven per toestel het opgenomen vermogen als het UIT staat. Samen zorgen de Ziggo apparaatjes voor een vampiergebruik van 58,7W, dus een kostenpost van ongeveer €120 per jaar alleen al aan stroomkosten!

In de jaren negentig is er een prachtig One Watt Initiative gelanceerd, dat ervoor zorgt dat alle apparaten die uit of standby staan, tegenwoordig minder dan 1W gebruiken. Probleem met al die schakelapparatuur is, dat ook wanneer je het niet gebruikt, het wel paraat moet zijn dus min of meer aan blijft staan.

Dus, als je Ziggo abonnee bent (of je buren), meet dan even het vampiergebruik van al die mooie apparaatjes. En heb je last van drilboorbegeleiding op de kortegolf, trek even alle stekkerwifi's van jou en je buren eruit!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum