Grundig 8074 : linker kanaal werkt niet/krakend geluid phono (Toestel of techniek)

door Bastiaan @, Drachten, 22-12-2022, 19:30 (463 dagen geleden)

Hoi allemaal,

Ik heb een radiomeubel met daarin een grundig 8074, ik heb ook een tweede reserve chassis, maar helaas hebben beide problemen. Ik wil het radiomeubel vooral voor de platenspeler gebruiken, maar het mooist is als ik alles weer werkend krijg. De platenspeler werkt overigens goed.
Ik kan solderen en met een multimeter overweg, maar nul ervaring met versterkerreparatie.:-D

Chassis 1:
Linker kanaal werkt niet, helemaal dood. waar te beginnen?
Afstemcondensator zit muur vast (wd40 als noodoplossing heeft niet gewerkt).

Chassis 2:
Krakerig geluid zodra de platenspeler gaat spelen (platenspeler speelt goed bij chassis 1). Als ik aan de kabel rommel komt er een brom geluid.
Ik denk dat het probleem alleen bij de phonoingang speelt, maar de radio ontvangst is niet zo goed bij ons binnen, dus dat klinkt zoiezo al wat ruizig. Ik heb de ingang al vol contact spray gespoten, maar helpt niet. Als ik de platenspeler op de tape ingang aansluit is er geen brom. Is het een goed idee de ingang om te solderen, of bestaat dit nog als reserve onderdeel?

Chassis 1 en 2:
Bij zowel chassis 1 als 2 valt mij op dat het volume bijna op de laagste stand moet staan en dan al snel vrij hard staat. Komt dit doordat het gedimensioneerd is voor 220Volt? Is dat een probleem? Ik heb de potmeters R96/R97 proberen bij te stellen volgens schema R94/R95 op 6,3 volt, maar op de laagste stand van de pot is dit nog steeds 6,6 volt ofzo.

Groeten,
Bas


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum