TTL 74368 Gezocht (Computertechniek)

door Roland Huisman @, Zwolle, 25-12-2022, 09:46 (488 dagen geleden) @ Martin72

Ik heb helaas geen 74368 maar ik wilde reageren op de Retro Chip Tester, deze heb ik ook gebouwd tijdje geleden en erg blij mee! Leuk om te zien dat er meer mensen zijn die deze tester gebruiken.

Ook ik heb deze tester, maar ik gebruik hem nog niet heel veel. Er komen nogal eens nieuwe firmwareversies uit voor de retro chip tester. Alleen ik heb dat nog geen enkele keer vernieuwd. Dat updaten had van mij wel wat toegankelijker mogen zijn...

Ik heb ook een oude Fairy YL23 aan een oude 286 hangen. Die werkt maar de mogelijkheden zijn daarvan beperkt, en je kunt helaas niet je eigen chips aanmaken...

Ik gebruik die testers hoofdzakelijk bij het plaatsen van nieuwe chips om te voorkomen dat ik een defect exemplaar zou plaatsen. (40 a 50 jaar in een bakje liggen is geen garantie dat ze dan nog heel zijn)

Mogelijk defecte chips soldeer ik veelal niet eens uit de print maar ik snoei de pootjes gelijk door en plaats een nieuwe. Alleen met echt speciale IC's neem ik de moeite om ze uit de PCB te solderen. Om een SN7400 te testen is niet de moeite waard, van de PCB af snoeien en een nieuwe plaatsen. Maar een SP314 is een ander verhaal.

De HP 10529A logic comparator blijf ik overigens een heel handig ding vinden om chips "in circuit" te testen. Voorwaarde is wel dat je een goed exemplaar van hetzelfde IC moet hebben.

Groeten, Roland


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum