TTL 74368 Gezocht (Computertechniek)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 25-12-2022, 12:59 (487 dagen geleden) @ Roland Huisman
Gewijzigd door Maurice, 25-12-2022, 13:06

De HP 10529A logic comparator is inderdaad een geniale vinding.
Zwik kaartjes met standaard IC en de HP 10529-60014 universal card
Die universal kaart kun je instellen voor diverse ICs, gebruik ik meestal.

Probleem bij mij is die klem om op de te testen ICs te zetten.
Of vliegt er weer af bij minste beweging, of schiet er naast met alle sluiting tot gevolg.
Ik heb me aangeleerd eerst te testen toestel uit te schakelen, dan plaatsen, goed opletten
en gaan.
Ook door de leeftijd is dat kabeltje was stug geworden.Helpt ook niet mee.

De ICs heb ik met de vacuum Decoldeerbout en wat litze toch vrij snel los.
Knip ze zelden.
Ben met je eens dat dat knippen beter is voor de print, maar ja eigenwijs.

Soms zit je met afhankelijke logica waarbij een andere poort een uitgang wijziging kan blokkeren.

De Chip Tester is een must omdat mijn bakjes ook gevuld zijn met zeer oude ICs van bedenkelijke conditie en veel gebruikte ICs die ik van oude kaarten gesloopt heb.
Daarnaast de vreugde en hoera stemming dat na meting en vermoeden dat het dat betreffende IC moet zijn, na desolderen en testen er de melding "FAIL" komt te staan.

Maar goed is me toch weer gelukt een TANDON TM100-2A 5,25 FFD aan de gang te brengen.
Hij stapte niet goed. Bleef vaak halverwegen hangen, kwam niet goed op track 0 enz.
Opstart PV FAIL 40 floppendrive melding ook.

Zat 4 fouten in.
Track-0 schakelaar wat vuil, Inverter defect en bleek de step motor zelf een zwaar puntje te hebben in de lagering, en zeer vermoedelijk slip op koppeling step motor en aandrijving kopjes.
Dit omdat ik bij testen met de hand verschuiven van kopje bar weinig van die stapjes voelde.
Normaal voel je dat door magnetisme je de kop voelt stappen.

Uitnemen Step motor eerst geoefend op een reeds vergane drive, hoe deze meest eenvoudig te demonteren.
Bij deze viel me dus op dat borgboutje niet echt vast zat.
Na demontage en voelen aan de step motor merkte ik wel degelijk magnetisme bij stappen.
Zo voelde ik dus dat zware puntje in lagering ook.
Uitgeweekt en frisse olie deed wonderen.

En met uitnemen van die Step motor betekend dat de kopjes afgeregeld moeten worden opnieuw
op de track. Imagedisk 1.18 helpt daarbij. Ik heb immers geen officiële test disk.
Na wat knoeien en testen, format van gedegen goede 360k drive enz staan de kopjes weer op track.

Nu deze drive weer werkte kon ik direct door met reserve defecte Interface board.
Deze wilde niet lezen en stapte helemaal niet.
Lezen was snel gevonden, een defecte Opamp in kop circuit.

Stappen had ik wat meer moeite mee, ik had mijn focus op dat step circuit.
Maar.... het was het IC voetje waar ik een 8-dip schakelaar blokje in had gestoken.
Normaal zit daar een soort IC-voetje waar je verbindingen op moet doorknippen.
Ik had daar tbv makkelijke een 8-dip schakelblokje op gestoken.
Daar hiervan de pootjes heel dun zijn, maakt DAT geen contact en dus stand "D1"helemaal niet doorkomt.
Enfin ligt klaar als werkend reserve.
En de TANDON TM100-2A kan weer terug in de Picollo RC702, computer.
Deze boot weer met de 5,25.

[image]
[image]
[image]
[image]

[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum