Vervolg reparatie Russisch scoopje C1-112A (Algemeen)

door henk vdb @, Breda, 03-01-2023, 21:55 (478 dagen geleden) @ Maarten Bakker
Gewijzigd door henk vdb, 03-01-2023, 22:19

Dag Maarten,

in de eerdere draad had ik vermeld dat de K155 IC's volgens verschillende Russiche bronnen equivalent zijn met de standaard 74xx reeks en de K555 met de 74LSxx reeks.

De 4 counters uit de K155 reeks worden aangestuurd uit één poort van een IC uit de K555 reeks.

Een LS TTL uitgang heeft voor standaard TTL een fan-out van 5 oftewel kan in totaal 8 mA sinken. Een ingang van een standaard TTL die aan massa gelegd wordt wil 1,6 mA naar die massa kunnen afvoeren om als "0" gezien te worden.

Het is hier prima binnen spec te brengen zonder de werking van het toestel te veranderen, van elke counter kan één van de reset-ingangen losgenomen worden (en eventueel met de +5 voeding verbonden worden), het aanstuurpoortje wordt dan indien de uitgang laag wordt nog maar met 4 x 1,6 mA = 6,4 mA belast zodat de 4 ingangen van de counters die dan nog aangestuurd worden niet meer in het verboden gebied komen. een ingang die laaggetrokken wordt moet bij standaard TTL 0,4V of lager zijn, anders kom je in het verboden gebied en kunnen er rare dingen gebeuren. Maar ik val in herhaling.:-P

Het IC van de aansturende poort vervangen door een standaard TTL (die een fan-out van 10 heeft voor andere standaard TTL) zou ik niet doen, omdat de overige poorten van D42 in critische schakelingen zitten die dan timingproblemen gaan geven door dubbele stroom nodig bij laag trekken (1,6 mA ipv 0,8 mA) waardoor er hoogstwaarschijnlijk wijzigingen nodig zijn in weerstand en condensatorwaardes in die circuits.


K555ЛА3 = SN74LS00 (aansturende poort D42.2 op het schema)
К155ИЕ2 = SN7490A


Ik ben uitgegaan van wat er op de IC's zelf staat op de foto's, dus de types die er hier in de praktijk inzitten.
Maar jij bent de enige die reageert, dus blijkbaar vind men het niet zo belangrijk, mij best hoor.:-D


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum