vermogen richting meten (Algemeen)

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 05-02-2023, 19:27 (446 dagen geleden) @ reneke

Oh oh oh daar gaan we.

Echt waar we gaan wachten op zo veel branden in woningen.

Oude accu's zijn totaal uit den boze die in te zetten in systemen die continue onder lader staan.
Door vaak al gammel en defect , proberen laders toch die accu vol te krijgen.
Gevolg heel veel warmte en gas vorming.
Totale bommen zijn het dan.

Maar goed , ga wat lezen over accu's.
Type accu's en waarom er verschillende accu's bestaan.

Een auto accu is ongeschikt voor langdurig stroom te leveren.
Auto accu is bedoeld voor kortstondig een hoge stroom te leveren.

Beter voor dit soort zaken over te stappen op tracktie accu's of dan semi tracktie.
Nog beter de lithium accu's ,maar dan moet je even door sparen.

En vergewis je van de GAS-vorming bij laden én ontladen van die lood/zuur dingen.
Waarbij de laadspanning cruciaal is in mate van gas-vorming.

Zet ze vooral in kelders en afgesloten ruimtes.
We lezen dan wel van de ontzette ramen en deuren.

Lood/zuur accu's geven vooral gas af bij foute laad spanning en langdurig over laden.
Zorg voor gedegen accu-laders, van die geregelde 3-traps laders.
EN--->>>>>> Stel die laders GOED in op type accu!!
Gebruik de bijgeleverde temperatuur sensor en nog beter gebruik de extra meet sensor draden.
Deze sluit je aan op de accu polen extra en zo meet de 3-traps lader exact ,zonder kabel verliezen de accu-klem spanning.
Goede 3-traps laders schakelen ook zelf af als allemaal te lang duurt, mits je deze juist instelt.
Je kunt ze ook zo instellen dat ze altijd max. laden en dan is de ellende ook niet te overzien.
Controleer ook geregeld zelf, de klem spanning om te bepalen of die accu's nog goed zijn.

Kapotte cellen, levert te veel spanning over de andere cellen en dus extreme gas vorming.

Zeker in dit soort situaties waar je continue gaat laden.

Dan belangrijk zorg voor schakeling "onderspanning" , of wel dat deze afschakelt op moment
de accu te ver ontladen wordt.
Waar vele accu's slecht tegen kunnen is diep ontladingen.
Voor 12V Lood/Zuur accu's is dat zo 10,8-11V als minimaal, daarna niet meer verder ontladen.

Accu's zijn een hele studie.

Vergewis je van de gevaren.
En ja ik heb al enkele keren meegemaakt de nodige ellende.
1x een vent onder de douche gezet om dat een stapeltje accu's van elk 420Ah ,BOOM deden.
(Ja dat was een accu leverancier, echter de schipper bleef doorladen tot moment die accu's vervangen werden)
Een ander moeten troosten omdat deze dacht "even" een lampje te testen op accu's van 240Ah die
al tijdje stonden te laden. De stukken plastic vlogen in rond.

Dit zijn accu's die til je net aan met 2 man.! Geloof me dat dat een klap gaf.
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum