vermogen richting meten (Algemeen)

door Staf @, België, 06-02-2023, 14:21 (444 dagen geleden) @ Doeve

Dit is een hot topic op dit moment met de dure energieprijzen.
Ik heb me er ook al suf over gepiekerd op welke manier ik het meeste uit de zonnepanelen te halen. Een grote energiepost is het sanitair warm water.
Als de zon elke dag voldoende zou schijnen (bv zomer) is er geen enkel probleem maar wat doe je met dagen na elkaar van weinig of geen zon?
Eerste vraag is al - wil ik ten alle tijden warm water?
Voorlopig warm ik de boiler gedeeltelijk 's nachts op van het net en indien mogelijk gedurende de dag verder met de zonnepanelen.
Volgend in punt is dan , zoals hierboven aangehaald, het vermogen dat heel groot is en dan ga je toch weer extra van het net halen. Een aanstuurbare Triac-regeling zou hier inderdaad uitkomst bieden maar dat is moeilijk te realiseren met simpele tools zoals van Homewizard.
Na wat zoekwerk op het internet moet ik vaststellen dat er weinig aanbod is aan tools voor een slimme meter met zonnepanelen.
Wat er dan nog rest is een microcontroller waar je eindeloos mee kan gaan combineren (uitlezen/aansturen) maar dit lijkt me dan weer alleen voor de professionele techneuten.
Zelf heb ik weinig of niks programmeerervaring en het schrikt me ook wel wat af.
Wie heeft er al een oplossing of nog andere ideeën?
Gr Staf


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum