transistoren vervangen, probleem is (snel) opgelost!! (Toestel of techniek)

door Huub, 30-11-2011, 23:10 (4583 dagen geleden) @ Willem Roseboom
Gewijzigd door Huub, 30-11-2011, 23:12

Meest waarschijlijke zijn koude lassen (soldeerverbindingen) van de eindtorren. Maar we weten het niet. ook als Lee de transistoren klakkeloos vervangen heeft zegt het nog niets over de oorzaak.

Maar goed, Lee blij want hij doet het weer. Blijft wel de vraag wat heb je hier nu van geleerd?

Vriendelijke groet,

Willem

Hoi Willem /allen

ik vermoed dat Lee behalve de (eind)torren , ook de voeding , printplaat en
zelfs de gehele kast verving als het probleem in minder dan een minuut (om 17.50 h) werd opgelost .
Want een stel eindtorren in die tijd ;-) ?

Wat hij ervan geleerd heeft ? vraagt (Amersfoortse) Willem zich af , ja , dat er nog steeds een discussie komt als hij iets (simpels) vraagt ,
ik lees dat hij hier een ook leer-objekt in ziet om eindtorren te vervangen , waarbij een conclusie :""daar ligt het aan of niet"" prettig is .
Natuurlijk kan iedereen hem vertellen dat het geen nut heeft , waarschijnlijk daaraan ligt of weet ik wat ,
zelfs wordt gesteld dat je NIETS leert als je domweg torren vervangt ..

NOU afgezien of je WEL iets leert van het te berde gebrachte alternatief om een andere versterker te kopen :-) ?,
zie ik in het ""domweg"" vervangen van torren toch heel veel leermomenten ,
tenzij hij die oefening al onder de knie heeft en het doel slechts verbeteren versterker is .
Hoe ging dat op school ?
Werd niet iedereen aan het eindeloos vijlen , zagen , lassen , solderen gezet om die disciplines zich eigen te maken ?
Bij genoemde oefening maak je ook kennis met allerlei zaken waar ervarenen misschien al helemaal niet meer bij stilstaan , zoals :

Hoe zien die torren eruit , wat kan ik waarvoor plaatsen , isolatie en pasta , eilandjes die loslaten , het braden van omringende bedrading ,
peuteren en pieren in zo'n apparaat , geen S39 gebruiken ,
(jaja , dat deden de echte adspirant deskundigen geheid allemaal minstens 1 keer al was dat op sterk uitéénlopende leeftijden )
hoe leg ik een goede soldeerverbinding ,
misschien nog een stukje meten , welke volgorde van dé- en -montage
(eerst tor vastsolderen om vervolgens erachter te komen dat je de schroefjes niet meer in de koelplaat krijgt :-P )
aantekeningen maken , de klein stukje isolatie afgeknipte draad laten zitten methode , de soldeerbout aanzetten ;-) etc etc

Nu zijn er aan zo'n geval als dit 2 kanten , en waar loopt dat spaak ,
men wil behulpzaam :) zijn in het zo efficient mogelijk repareren van deze versterker door eerst foutzoeken ,
en Lee wil hulp hebben met wat praktische ervaring opdoen ,
stel dat het niet helpt , dan heeft hij toch maar mooi die torren vervangen of
stel dat gaat fout en dan een volgende keer beter ,
of hij weet dat dit nu niets voor hem is .

En dan heb je nog de wisselwerking forum met idem diverse pluimages , (of zo men elkaar denkt in te schatten :-D )
waardoor de één een vraag stelt met discussie er gratis bij en de ander die vraag gewoon beantwoord krijgt .
Deels door de vraagsteller en deels ook door de vraag en zo als die met/zonder info gesteld is.
(en sommigen krijgen zelden een vraag beantwoordt , die zetten van die ellenlange antwoorden neer :-D )

uh , groeten maar Huub


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum