Lekkende Batterijen (Algemeen)

door henk vdb @, Breda, 06-09-2024, 13:51 (10 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door henk vdb, 06-09-2024, 14:33

Bekijk even mijn draadje uit nov-2010
Philips Battery-Super Duty 1978 - nog steeds 1,42V

Ze zitten nog steeds in de cassette N2228
3mnd geleden deden de batt het nog, na even snel een Demo test gedaan.

Dus kan wel, als ze maar willen.

Batterijen waren destijds best duur. Misschien was de marge toen zodanig dat er nog goed onderzoek en goede materialen gebruikt werden. Van (heel vroeger) Witte kat weet ik nog dat het een relatief goedkoop merk was en dat ze werkten maar dat je goed op moest letten met lekken, als ze OUDER werden. Ze waren toen nog niet geseald.

Overigens pest hekel aan al die accu zooi.
Tenzij je echt betere proff spul gebruikt.
Overige is gewoon bagger.
Defecte batterijen na jaar, vervangen duur.

Ik neem aan dat je het over ingebouwde accu's hebt die niet (makkelijk) te vervangen zijn.
In goedkope zooi zitten zooi accu's. Kan niet anders. In merkapparaten zit soms ook zooi qua accu's, dit betreft meestal de onderkant van het consumenten marktsegment waar de prijs zo laag mogelijk moet zijn.

Inderdaad die lekkende batterijen verzorgt ook enorme hoeveelheid afval van apparaten
omdat mensen het niet schoonmaken maar weggooien en nieuwe kopen.

Ik gebruik al enige jaren Enloops in alles waar AA of AAA in moet. Ook in mijn spiegelreflex camera (met optionele handgrip waar ook een houder voor AA bijzit). Werkt prima, zelfs na maanden niet gebruiken werken ze nog steeds prima en ik heb nog geen lekkende Eneloop gehad.
Is natuurlijk een investering, maar op langere termijn is het dat waard.
Heb ook al enige jaren Ikea cellen (die volgens veel websites ook Eneloops zouden zijn) en tot op heden werken die even goed maar veel goedkoper.
Zeg nu niet dat de spanning voor sommige apparaten te laag is, ook daar heb ik geen problemen mee ondervonden.

Zie die snurkers op A12 zitten, maar ondertussen is ware kwaad o.a. al die accu zooi.
Tel maar op over de wereld.
De enorme stapel ellende.

Ja en probeer dat maar eens te reguleren met al die zooi die gewoon op de chinese sites gekocht worden (tegen beter weten in), het is zo goedkoop dat zelfs al werkt het maar een jaar, "men" blijft het kopen.

Advies, koop gewoon degelijke dingen met een snoer en stekker.
Thuis eens per jaar eens een gaatje boren, snoer boormachine gebruiken.
"Stofzuigers of accu's" weg dat ding, gewoon een snoer.Gaat een goede dik 15-20 jaar mee.
Weg die accu rommel.

Ik heb pas een heggeschaar gekocht, heel bewust met snoer. Voor tuingereedschap dat ik zo weinig gebruik GEEN accuding dat het op het moment dat je het wil gebruiken NIET doet of slechts een paar minuten....
Maar dan valt op dat er een hele winkelgang vol accuapparaten zijn en slechts enkele 230V apparaten. Heb wel een merk gekocht, geen groene Bosch of winkelketen eigen merk.

Zie weer mijn GIGA telefoon thuisset van 3 stuks.
Weer na jaar die accu;s defect. 3min bellen en die accu's leeg.
Vandaar

Daarmee heb ik ook geworsteld. Reden is dat de laders van deze dingen een druppellading blijven leveren waar de hedendaagse LSD accucellen NIET tegenkunnen. NIET constant op de lader laten staan dus. Of jaarlijks vervangen door de Ikea AAA cellen maar dat is niet goed voor de afvalberg.

Staat hier op mijn bureau een T65 uit Dec.1978, met printje om van puls naar toon te gaan.
Werkt dus al 46 jaar!

:-) :)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum