Vreemd gedrag bij Revox versterker A78 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 07-01-2025, 20:28 (1 dag en 9 uur geleden) @ Marotick

Bedankt iedereen voor het meedenken.
Het effect is vaak over beide versterkers te horen. Alle condensatoren zijn vervangen en ook de tantaaltjes door nieuwe tantalen. Ook de condensatoren in de voeding zijn vervangen.
Als ik de eindversterker printen omwissel met andere printen uit een goedwerkende A78 dan knalt het ook en als ik mijn printen in de andere versterker plaats dan is er niets hoorbaar. Ik verdenk niet de eindversterkers.

De volume potmeter zit halverwege de schakeling en wat ik vreemd vind is dat er signaal zo op de volume pot gezet wordt zonder in serie een condensator zodat door de 100K pot toch een gelijkstroom kan lopen.
Omdat dat me niet fijn lijkt had ik al een serie condensator geplaatst maar dat stopte de knallen niet. Toen heb ik de toevoer van het signaal naar deze potmeter geblokkeerd met een relais.
Als er spanning op het relais komt dan trekt hij aan en verbindt het signaal met de volumepotmeter. Op het moment dat de versterker wordt uitgezet verbreekt het relais de signaal toevoer en is het heerlijk stil terwijl de eindversterker uitdooft.
Zo heb ik het maar opgelost.
Maar hoe het komt???

Jack Marotick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks