Vreemd gedrag bij Revox versterker A78 (Toestel of techniek)

door Marotick ⌂ @, Huizen, 09-01-2025, 22:50 (8 dagen geleden) @ ewoud

Dank je wel Ewoud en anderen,
Ik ga sowieso eens kijken naar de voedingsspanning. Er zijn er 5. Eén voor de kleine printjes van 24 Volt en 2x 42 Volt positief en 2x 42 Volt negatief.
In het linkje dat je bijvoegt staan de spanningen in die te gecontroleerd kunnen worden. Maar wat ik gek vind is dat bijvoorbeeld printje 106 voor het rechter kanaal (onder) andere spanningen in staan, in het blauw, dan in het linker kanaal bovenin.
Beide printjes werken gewoon op de 24 Volt spanning.
Ik meet op de beide printjes dezelfde spanningen en ik dacht dat dat goed was (ik heb het schema ook) maar ik zie nu pas dat er verschillen zijn.

De hoge spanningen zijn niet gestabiliseerd en worden afgevlakt met een flinke condensator, voor iedere spanning 1 en die zijn nieuw en daar staat dus die 41 Volt op. De polariteiten zijn gecontroleerd en zijn goed. Ik was bang dat die spanningen heen en weer zouden gaan bij het ontladen. Dus dat de ene condensator bij het ontladen de andere probeert op te laden. De meters zeggen dat dat niet gebeurt en de spanning stort langzaam in.

Maar ik heb wel wat geks gevonden die het mysterie nog groter maakte dan het al was.
Ik heb dus een relais geplaatst in de signaal toevoer van de volume potmeter. Dat werkt goed want het blijkt te zijn, geen signaal geen knallen.
Maar in mijn speurtocht heb ik dat relais dus even moeten overbruggen om de originele situatie weer te krijgen en als ik, op suggestie van Peter1952, een ongebruikte ingang kies heb ik wel knallen bij het uitzetten. Maak ik geen signaal met het relais voor de volumepot dan is er ook geen signaal en ook geen knallen.
Ik ga morgen eens meten of er misschien wel signaal is dat onhoorbaar is, oscillatie???
Als het echt stil is begrijp ik niet waarom het dan wel knalt en waarom de toevoer blokkade naar de volumepotentiometer dan wel werkt.
Daar ben ik toe gekomen omdat signaal van een externe bron naar de hete kant van de volumepot wel knalt en niet knalt als daar niets opstaat. Oscillatie zou kunnen.

Jack Marotick

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks