welke merk is dit ? (Computertechniek)

door ffeilers @, Breda, 21-01-2025, 21:18 (9 dagen geleden) @ henk vdb

Bijzonder vind ik het Intel Above Board Plus.
Denkelijk bedoelt voor uitbreiding van het geheugen?
Maar niet gevuld met chips. En ... tot hoeveel kan dat dan ?
Vraag mij eigenlijk af hoeveel geheugen er dan op het mainboard zit/kan zitten.
Ik moet er ook zelf nog verder naar zoeken.

Hier een document over het above board plus: link

Er kunnen alleen 256K x 1 bit chips op geplaatst worden (bv. 41256) en dat in groepen van 18 stuks. (16 x = 16 bits breed en nog twee bits extra nodig voor parity). Er zitten er nu dus 18 op (1 groep). De snelheid is van belang, 150ns chips kunnen max 8Mhz aan, voor hoger heb je 120ns of 100ns chips nodig.

Volgens het plaatje van je monitor in je startpost is er 640K voor dos beschikbaar, het standaard max. voor DOS zonder kunstgrepen met memory managers.
Wat voor processor zit er in die computer? 286 of hoger?

Op dit bord kan max. 2 Megabyte, 72 chips van 256K x 1 bit inclusief de noodzakelijke parity bits.
Wil je NOG meer dan heb je piggyback board(s) nodig. Ik denk niet dat je er veel aan hebt om alles vol te stouwen, de meeste programma's kunnen het niet allemaal benutten.

Je hebt met de huidige 18 chips op dit bord 512Kbyte beschikbaar. Er moet dus ook nog wat elders zitten, aangezien je opstartscherm 640Kb meldt (voor Dos).

Bedankt voor de informatie. Het pdf bestand heb ik bijgevoegd bij de kaart.
Het plaatje van de monitor is van het eerste exemplaar wat ik heb (groene monitor). Het tweede exemplaar daarvan weet ik het geheugen nog niet (die met het amber scherm). Ik heb hem nog niet aan gehad. Maar de informatie die je hebt gegeven is zeker waardevol.
Thanxxx

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks