Vreems apparaat PHILIPS (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 05-10-2025, 19:55 (4 dagen geleden) @ Hans van Kampen

Ik denk dat je deze kan gebruiken voor het timen van zowel je vergroter als een studio-tijdbelichting. Voor de studiolampen is dan de socket met max 1200W, de vergroter gaat op de max 200W. Je moet denk ik met de schaalknop de tijd instellen en daarna kun je op het lichtgele of donkergele knopje drukken om de studiolampen of vergroter voor de ingestelde tijd aan te zetten.
Uit de tijd dat ik zelf vergrotingen maakte, herinner ik me dat er papieren van verschillende hardheden waren, dit heeft te maken met hoeveel contrast ze geven. Extra Zacht, Zacht, Normaal, Hard en Extra Hard. Die papieren, en de ontwikkelstoffen en extra troep, kon je indertijd gewoon kopen bij de HEMA of V en D. De afkortingen daarvan staan op de schaal! Maar wat ze daar doen? Misschien dat de instelschijf nog verborgen rekenschijf-kunstjes heeft om de tijd “automatisch” in te stellen afhankelijk van bepaalde parameters.
Zo’n timer had ik niet, ik deed het met de schakelaar en aftellen. Je krijgt de belichting dan niet zo precies en constant natuurlijk.
Heb indertijd in de kelder bij mijn ouders nog kleurenafdrukken gemaakt ook.
Het zal bijna 40 jaar geleden zijn geweest dat ik de laatste maakte.

Ook fotorolletjes ontwikkelde ik wel eens zelf. Voor kleur was dat een heel gedoe wat makkelijk mislukte! Omdat je het dan niet over kan doen, heb ik het ontwikkelen van de rolletjes ook maar gauw aan de centrales overgelaten.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks