Vreems apparaat PHILIPS (Algemeen)

door Piet Blaas ⌂ @, Arnhem, 05-10-2025, 20:26 (4 dagen geleden) @ Gerard in Zeist

Een Philips PDT 022 doka timer, zie https://www.elvinshoot.net/pdt-022_dokatimer.html
Dit is een gesofisticeerd apparaat. Er hoort een soort meetsonde bij. Je stelt in welk soort papier je gebruikt (hard, zacht, etc) en dan kun je met de draaischijf draaien totdat de indicator nul aanwijst. Dan heb je de juiste belichtingstijd te pakken.
@Gerard: de vergroter gaat tot maximaal 1200 Watt (zie het tekeningetje van een vergroter boven het stopcontact). En de dokaverlichting gaat tot 200 Watt.
Als je op de groene knop drukt gaat de dokaverlichting uit en de vergrotingslamp aan, totdat de belichtingstijd is verstreken.
De dokaverlichting is natuurlijk een speciale lamp die groen, amber of rood is gekleurd naar gelang het fotomateriaal dat je gebruikt.
Zo'n prachtig apparaat had ik vroeger ook niet. Wel een eenvoudigere schakelklok. Vond ik handiger dan tellen. Mijn vader gebruikte een klok met een hele harde secondentik en zo telde hij af.
Kleurvergrotingen heb ik ook gedaan. Daar was een 'color analyser' wel handig bij. Immers de kleurennegatieven hebben van zichzelf ook een kleur (oranje) en die moet eruit worden gefilterd. Daar helpt zo'n 'color analyser' bij. Maar het was desondanks een moeizaam proces om mooie kleuren vergrotingen te verkrijgen.

--
Groeten,

Piet.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks