Floppy drive (Computertechniek)

door doktordirk @, Noordbeemster, 27-03-2026, 17:59 (4 uur en 59 minuten geleden)

Ik ben met tussenpozen bezig een BBC master computer aan de gang te krijgen.
Alles lijkt inmiddels goed te werken, maar als je niet gewend bent programma's te laden met een cassetterecorder is het nog een hele uitdaging (en vooral veel wachten!).
Bij gebrek aan beter een paar DIN-pluggen voorzien van een paar extra pennen zo dat de recorder door de computer aan en uitgeschakeld kan worden.
Anders draait het bandje gewoon door als het programma geladen is, en je weer eens niet op let.
Nu zaten er bij de computer verschillende 5 1/4 schijfjes met 40 0f 80 tracks geformatteerd.
Ook waren er heel wat boeken in Engels of Nederlands, maar helaas geen floppydrive.
Nu had ik nog een antieke dubbele hoogte drive liggen, maar behalve een ledje, en draaien van de schijf gebeurde er niets.
De koppen deden het niet, na het nodige zoekwerk zowaar het service manual gevonden, en een paar ic's vervangen.
Na diverse schijfjes geprobeerd te hebben was er slechts 1 waar enkele spelletjes op stonden, en zowaar nog werkten ook!, dit was dan ook een 40 track geformatteerd.
De andere schijven waren wel toegangkelijk in zoverre dat je kon zien welke bestanden er waren, en de hoeveelheid gebruikte/vrije ruimte, maar iedere opdracht kreeg een foutmelding.
Volgens de servicedoc. was het een 80 track, maar verkeerd begrepen waarschijnlijk, 2X 40 tracks is ook 80!!
Na wat speurwerk tussen alle apparatuur nog twee drives gevonden die wel 2x 80 tracks aan konden, en dat werkt prima.
Nu kent de BBC geen A en B drive, maar een 0/2 en 1/3.
Om de andere kant van de schijf te lezen moet je dus schakelen tussen drive 1 of 3.
Afgelopen weekend was er in Purmerend een beurs van de VERON met de nodige communicatie apparatuur, maar ook wel andere apparaten.
Daar vond ik een mooie behuizing voor twee schijven, en na het nodige knutselwerk heb ik ze er passend in gekregen.
[image]

Het geheel zit met een lange bandkabel met de computer verbonden.
Het is wat spartaans, maar het werkt wel.
Ook de naaldenprinter waar ik laatst mee aan het stoeien was heeft zo'n kabel met centronix stekker, die zowaar nog bij de computer was.
Nu maar eens kijken of er nog programma's/bestanden van de cassette's over te zetten zijn naar schijf, en dan ook nog werken.
Het is wel heel wat anders dan werken met een pc.

Dirk

Floppy drive

door Maurice ⌂ @, Dordrecht, 27-03-2026, 19:10 (3 uur en 47 minuten geleden) @ doktordirk

Dirk,
zijn leuke computers waar heel veel documentatie, software en informatie over te vinden is.
Dat maakt het heden een computer waar je mee aan de slag kunt.

Laatst ook met een BBC Master 128 bezig geweest.
Uiteindelijk bleek een van de custom-ICs defect te zijn en dan loop je compleet vast.
Totdat plots na weken mijn broer met een moederbord aan kwam zetten.
Mazzel
En de BBC werkt weer.

Zelf heb ik een BBC- B versie, volledig omgebouwd en barstens vol zaken.
Zowel een 3,5 als 5,25 drive er in, zwik ROMs.
weet dat ik ook aan knoeien ben geweest floppen aan de gang te krijgen weer.

Dacht ook dat schakelaartje tussen de drive ook nog een functie hebben.
Is al weer even geleden dat ik die aan gehad heb.
-main- is Acorn 203000 ISSUE4
2e bordje STC DFDC Solidisk Technology Inc.
3e bord Sidewise 1038 ISSU4 expansion ATPL 1983- bevat roms.
4e bord is eigen print met 6502 er op en wat Roms.
Rams zijn 4816

Hier op forum in 2016 een verhaaltje er over Acorn BBC

BBC Master 128 in onderzoek staat:
[image]

Mijn BBC B;
[image]
[image]