Wo. 8 april: LC-Kring - Mini, Micro en Nano versterkers (online) (Algemeen)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-04-2026, 19:11 (5 uur en 4 minuten geleden) @ henk vdb

Ik heb je presentatie bekeken en zou nog het volgende aanvullen:

Leuk om vast vooraf wat constructieve feedback te krijgen.

* de PAM8403 heeft volgens de datasheet een voedingsrange die mag liggen tussen 2,5 en 5,5 volt.

Ik zie het, geen idee meer waar ik die 3,3 vandaan heb maar dat zal ik aanpassen.

dus of het echte of nep PAM8403 zijn: geen idee.

Ze doen het gelukkig allemaal prima.

* de TDA2007 datasheet (ST) geeft een voedingsrange van 8V minimum tot 26V maximum. 5 volt is dus veel te laag,

Inderdaad, de 2007 heb ik gebruikt met meegeleverde Harman Kardon trafo (15V) en met een 9V voeding.
Als hij op 5V al wat zou doen, kon je er toch niet meer dan 3/4 W uit krijgen.
De 5V versterkertjes komen pas iets later in de lezing als de brugversterker uitgelegd is.

De TDA2007 is al lang obsolete

Hij zat in een PC speaker uit circa 1998.
De diverse versterkertjes laten ook zien hoe in de loop der jaren, steeds meer onderdelen in het IC verdwijnen en er minder extern nodig is. Aan het volle printplaatje kun je zien dat het ideaal “hele versterker in 1 chip” in 1998 nog niet bereikt was.

* TDA7292: de frequentiekarakteristiek die je opgeeft staat weliswaar in de (ST) datasheet, maar daarbij dien je te vermelden dat dit bij symmetrische voedingsspanning van +20V en -20V is, en bij 8 ohm luidspreker.

Dat zal ik erbij vertellen. Ik denk trouwens dat men met bv +8 en -8, bedoelt de positieve en negatieve kant van een 8V voeding, niet spanningen van 8 boven en 8 onder 0.

Ook dit IC is niet gespect voor 5V voeding,

Inderdaad heb ik deze buiten spec gebruikt, jarenlang en met veel plezier.
Ik begrijp dat dan de grafiekjes uit de sheet niet meer per se gelden.
Was er wel stiekem van uit gegaan dat hij niet zou ontploffen of in brand vliegen.

Ik hoop dat je zorgen over het nivo van de lezing zo een beetje zijn weggenomen.
Verder denk ik niet dat we deze bespreking al te uitgebreid onder het Agenda-item moeten voeren.
Vervolgvragen en opmerkingen per email?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks