JVC versus SONY monitor. (Algemeen)

door Hans van Kampen @, Voorhout, 22-04-2026, 17:13 (13 uur en 29 minuten geleden)

Hallo forumleden,

Ik heb vanmiddag een JVC monitor gekregen (14 Inch) en heb daar een testbeeld generator op aangesloten en wat meteen op viel was dat het 4 en eveneens 5 mHz blok werkelijk schitterend word weer gegeven zonder moire.

[image]
JVC monitor

Dit in tegenstelling wat ik bij de SONY monitors vaak zie dat moire in het 4 en 5 mHz blok en heb nogmaals een eveneens 14 Inch monitor van SONY er maar eens bijgepakt en wederom aangesloten

[image]
SONY monitor

Mijn inziens heeft dat te maken met de opbouw van het fosforraster op het scherm.

Die van het JVC scherm doet denken aan de aloude delta beeldbuis met dat verschil dat horizontaal (RGB) de stippen bij elkaar horen per groep (guns in line) i.p.v. in een driehoek zoals bij deltabuizen maar dat verder terzijde.

[image]
JVC scherm

Onder afgebeeld die van een SONY trinitron buis met verticaal on onderbroken fosforstrepen en mijn inziens meer moeite hebben met het weergeven van dergelijke vertikale lijnen zoals dat 4 en 5 mHz blok in het testbeeld.

[image]
SONY scherm.

Is iemand ook wel eens iets dergelijks opgevallen?

Zomaar weer even.

;-)
Hans

--
Hans van Kampen

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks