Groene LED in actie (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 02-08-2026, 16:12 (7 uur en 28 minuten geleden) @ Gerard in Zeist

Na afronden van een ander klusje kon ik de LEDs, volgens de voorlopige test, inbouwen in een van mijn micro-versterkers. Platform voor de test werd mijn Truck Amp.
Hoe dat eruit komt te zien, kun je bekijken op dit filmpje: https://gerardtel.nl/Fotos6/PowerLED.mp4
Het is een mono opname dus je kunt niet HOREN welke geluiden van links of rechts komen, maar je kunt het wel ZIEN. Wat ook een grappig effect zal geven: de LEDs in de zijkant van je versterkertje maken zodat ze de boxen beschijnen en dan muziek spelen in een verduisterde kanmer.

Wie als eerste weet welk muziekje er gespeeld wordt (titel en artiest) mag van mij gratis een onderdelenpakket ontvangen om dit ook in een microversterker in te bouwen!

Een groene LED wordt aangesloten op de uitgang van de versterkchip, met een 36 Ohm weerstand in serie. De klasse D versterker zet de muziek om in pulsbreedtemodulatie, dus er wordt steeds gewerkt met de volle Vcc van 5V. De piekstroom door de LED is dan (Vcc - Vforward) / R, met Vcc=5V, forward voltage 2,5V en R=36 Ohm krijg je circa 70mA. De duty cycle heeft z'n maximum bij het voluit afspelen van een blokgolf en dan is het 50%. Bij het normaal afspelen van muziek zul je zelden boven een kwart komen, schat ik.

Na inbouw in de Truck Amp zag ik wel iets vreemds: zonder signaal erop, ging het rechterlampje branden als de volumepot halverwege stond. Bij volume laag of hoog doofde het. Ik dacht aan misschien een ultrasone oscillatie. Met de milliWattmeter merkte ik geen extra verbruik bij branden lampje (het verbruik van de Truck Amp zonder signaal is ongeveer 200mW). Met de Ultrasoonmicrofoon (aka Bat Detector) merkte ik wel dat er iets ultrasoon wordt uitgestraald uit de boxen, maar niets extra bij brandend lampje.

Toch voor de zekerheid even een rondje door het huis gemaakt, voor als kleinzoon komt die misschien geïrriteerd wordt door geluiden die voor opa onhoorbaar zijn. Geen gepiep uit speakers of versterkers, wel een licht ultrasoon gefluit uit de omvormer van het zonnepaneel. Durven jullie kleinkinderen de zolder op als de zon schijnt?

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks