Warmtepomp Ervaringen (Energie en domotica)

door snameroc @, Etten Leur, 24-09-2026, 23:09 (1 uur en 48 minuten geleden) @ electron
Gewijzigd door snameroc, 24-09-2026, 23:12

Ik heb nu 4 winters gestookt met een door mij zelf geïnstalleerde warmtepomp. Wij hebben een vrijstaand huis uit 96 met gewoon radiatoren. De belangrijkste reden voor mij was toen. Iedere m3 gas is inkomsten voor poetin voor een kogel. Daarnaast zie ik het als hobby. En ik moet zeggen het is nu bij ons 24/7 20 graden in huis. We zetten hem aan op de eerste keer dat we het gevoel hebben dat het koud word. En dat is meestal eind september en ergens in april als we de teras duren wel eens open zetten zet ik hem weer uit. Het gaat tegen mijn gevoel in om te stoken met open deuren.
Een warmtepomp werkt met een stooklijn dwz de buiten temperatuur regelt het cv water temperatuur. De stooklijn stel je in naar gelang je afgifte systeem dwz radiatoren of vloerverwarming. En de isolatiewaarde van je huis. Bij mij komt dat neer op 40 graden cv water bij nul graden buiten temperatuur.
We gebruikte vroeger 1200m3 per jaar voor overdag 20 graden en snachts nacht verlaging. Nu verstoken we 2700kwh per jaar met de warmte pomp en dus altijd 20 graden. De hier genoemde opwarmtijd bestaat idd maar als het nooit koud is in huis is dat helemaal geen issue. Door dat alle beton van het huis ook opgewarmd is werkt dat als buffer.

Kortom ik heb gas opgezegd en durf te stellen dat hij inmiddels terug verdiend is. En ja ik heb zonne panelen en ook een ev auto en dit jaar nog steeds een negatieve energie rekening. Ik heb wel alles zelf geïnstalleerd.

Ook heb ik sinds dit jaar een thuisaccu van 1200 euro die probeert de meter op nul te houden dus laden overdag bij zon en ontladen snachts waardoor wij vanaf 1 april tot nu toe alleen maar teruggeleverd hebben en in zijn geheel nog geen stroom gekocht hebben.
Als het wp stookseizoen weer begint lukt dat natuurlijk niet meer maar als salderen stopt volgend jaar gebruiken we toch mooi 1200 kwh direct zelf meer dan zonder thuis batterij van 5kwh

Al die verhalen van gas en stroomprijzen worden gemaakt zijn waar maar daar hebben we nu eenmaal geen invloed op.
Ik denk dat ik deze winter lachende derde ben met de te verwachten hoge gasprijzen

Maar voor mij is het ook gewoon hobby de een verzameld radios de andere tvs en bij mij staat de slimme meter na 10 jaar ieder jaar aan het einde van de zomer op nul.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks