Virusscanner echt nodig ? (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-05-2012, 19:14 (4364 dagen geleden) @ Ben Koehorst
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-05-2012, 19:21

Mee eens. Mijn Norton abonnement heb ik enkele jaren geleden opgezegd, daarna gratis AVG geprobeerd. Maar daar glipte nog wel eens iets doorheen. Sedert ongeveer een jaar gebruik ik nu MS Security Essentials. Is te vinden op de MS site en het is ook gratis. Het programma wordt door MS regelmatig geupdate en het databestand wordt meermalen per dag gecheckt. Dat alles gebeurt geheel automatisch en uiterst vlot, je hebt er geen omkijken naar en je merkt er niets van. Ook het regelmatig scannen van de harde schijf gaat automatisch. Mijn ervaringen daarmee zijn prima, maar nadenken bij wat je doet blijft natuurlijk geboden.

Ik heb zowel ervaring met MS SE als met AVG. Beide hebben een oneindig goede prijs/prestatieverhouding en de prestaties zijn bij allebei ook daadwerkelijk acceptabel. Ik heb geen duidelijke voorkeur voor een van beiden; de systeembelasting door AVG lijkt in de huidige versie weer wat minder geworden te zijn.

Verder is het natuurlijk een kwestie van niet al te klikgraag surfen en vooral je programmatuur up-to-date houden. Mijn mail heb ik nog nooit onder Windows gelezen, dat scheelt ook het per ongeluk openen van trojaanse bijlagen en na mijn eerste trojan (opgelopen op een warezz site, waarschijnlijk via Active-X wat tegenwoordig wel iets veiliger is geworden) ben ik qua browser op Opera overgestapt (incidenteel ook nog MS IE).

Als je als enige computer achter een router hangt, is een firewall vooral handig om uitgaand verkeer te signaleren en/of te blokkeren. Inkomend verkeer strandt in principe in de router. Uitgaand verkeer is als het goed is afkomstig van programma's waar de virusscanner ook al zicht op heeft.

In principe kan je dus volstaan met een basale firewall zoals die van Windows, want als het goed is krijgt hij niet al teveel voor de kiezen.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum