Virusscanner echt nodig ? (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 23-05-2012, 20:35 (4364 dagen geleden) @ Jan 1
Gewijzigd door Maarten Bakker, 23-05-2012, 20:38

Met zelfs de beste beveiliging ter wereld zal je alsnog niet klikgraag moeten willen surfen. Immers laat elke beveiliging wel ergens een steekje vallen. Virusupdates zijn nooit 100% volledig.

Je moet je beveiliging dus altijd helpen door de dingen die je ook op een onbeveiligd systeem altijd zou doen: software bijwerken en voorzichtig te werk gaan.

Ik durf zonder meer te stellen dat deze 3 factoren in de basis ongeveer even belangrijk zijn en dat de balans hooguit een stukje verschuift afhankelijk van de kwaliteit van de gebruikte diverse software (jouw beveiligingspakket doet het beter dan avg, de ene browser is mogelijk beter dan de andere).

Tot voor enige jaren waren het tijdig bijwerken en mezelf inhouden met klikken zelfs mijn enige maatregelen, en heb ik slechts twee keer malware gehad. Een score die erg vergelijkbaar is met die van iemand die gedurende dezelfde periode goed beveiligd was maar wel erg graag op van alles klikt. Voor degenen die het willen weten: 1 keer de genoemde directX-exploit op een dubieuze site en 1 keer dat ik voor onderzoek opzij gezette malware per abuis uitvoerde inplaats van in een hexeditor te openen. Een ongelukje kwam dus door verouderde software en het andere door mijn klikgraagheid.

Maar we gaan wel erg off-topic. Voor dit soort overwegingen kunnen we ons beter tot tweakers.net wenden.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum