Virusscanner echt nodig ? (Computertechniek)

door Marcel, 23-05-2012, 19:40 (4365 dagen geleden) @ lee
Gewijzigd door Marcel, 23-05-2012, 19:44

Hoi,

Ik denk dat voor de meeste mensen een virusscanner nodig is, om te voorkomen dat er dingen mis gaan. Echter, met enige ervaring en gezond verstand kan je naar mijn mening ook heel goed zonder.

Zelf draai ik al jaren zonder virusscanner. Ik heb er echter heel veel uitgetest, maar niet een gevonden die mijn besturingssysteem niet tot stroopmachine maakte.
Koop je een nieuwe computer, alles loopt lekker vlot. Je zet er een virusscanner op en je ziet de prestaties van je nieuwe computer in elkaar donderen. Zonde!
Daarnaast ben ik nogal achterdochtig richting de anti-virus industrie. Ik denk dat er weinig softwarebranches te vinden zijn waar zoveel geld wordt omgezet.
En dan nog dit: de illegale downloads kunnen wel aangepakt worden, maar tegen makers van computervirussen kunnen ze niks doen?

Ik ben van mening dat als je een beetje oppast op het internet, dat het dan best mee valt.
Eens in de zoveel tijd installeer ik eens een virusscanner (F-Prot bijvoorbeeld, kan ik gratis krijgen van mijn provider) en laat ik mijn computer scannen.
En dan is er niks aan de hand. Daarna haal ik het ding er snel weer af en doe ik een systeemherstel van voor de installatie.

Verder heb ik naast mijn Windows 7 nog een Linux systeem geïnstalleerd (SuSE Linux, dual boot). Dus mocht ik gekke dingen willen doen op internet, of mijn Windows zou vastlopen, dan kan ik altijd nog opstarten via Linux en de gehele Windows-schijf benaderen.
Tevens is Linux minder gevoelig voor virussen, dus als ik al wat risicovolle sites zou willen bezoeken kan dat via Linux.

Groeten van Marcel ;-)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum