PC start niet neer (Computertechniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 29-08-2012, 23:18 (4266 dagen geleden) @ soundman2
Gewijzigd door Maarten Bakker, 29-08-2012, 23:26

Net als bij andere apparatuur... Altijd met de voeding beginnen. Hij gaat aan, maar er kunnen spanningen ontbreken, te laag zijn of van meters hoog gras voorzien zijn.

In de afgebrokkelde core geloof ik in dit geval niet. Ik lever al 12 jaar vrijwel uitsluitend AMD en maar 2 keer een proc stuk gehad waarbij in 1 geval de core veel duidelijker beschadigd was en in het andere geval een andere fout aanwezig was.

Als het niet de voeding is, dan denk ik zeer sterk aan het moederbord. Ik heb Asus al een hele tijd geleden vaarwel gezegd omdat er teveel DOA's optraden en storingen onder garantie (dat bleek achteraf in enkele gevallen aan de beruchte nvidiasolderingen te liggen). Van de paar borden die ik incidenteel toch nog van Asus geleverd heb, zijn er 2 uitgevallen met storingen die zeer vergelijkbaar zijn met de jouwe en vermoedelijk aan de spanningsregelaars voor cpu en/of geheugen liggen.

Edit: Ik lees juist in de reacties dat de voeding uitgewisseld is geworden, dus daar ligt het niet aan. Moederbord is de 2e verdachte, maar lastig te controleren zonder exemplaar om uit te wisselen. Wil je hem uitwisselen en Windows niet opnieuw installeren, dan zit je eigenlijk aan een VIA-chipset vast. Een tweedehandsbord van hetzelfde type is dan je beste kans.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum