PC start niet neer (Computertechniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 30-08-2012, 17:13 (4265 dagen geleden) @ ruudtx

Amateuristisch, maar er is geen alternatief.

Aan moederborden en µP's valt zo weinig te zien of te meten dat elke poging en in welke vorm dan ook de moeite waard is om te proberen.

Even enigszins off-topic.
Héél lang geleden had ik een 486 pc met een AMD processor waarvan de processor het liet afweten. Althans dat dacht ik aan de foutmeldingen te zien. Die kwamen nog wel op het scherm.
Nieuwe µprocessor gehaald en toen de oude eruit. Dat viel tegen. De µprocessor zat vastgelijmd. Met een schroevedraaier geprobeerd om de processor uit de socket te wippen. Toen dat bijna lukte schoot mijn schroevedraaier uit :-(
Wat ik kon zien waren twee printsporen die waren doorgekrast op het moederbord. Maar wel onder de socket van de µprocessor. Elk weldenkend mens zou de pc direct bij het huisvuil hebben gezet, maar zo dacht ik er niet over. Kapot was het toch al, dus elke poging tot reparatie kon alleen maar winst opleveren.
De vraag was: hoe kom je nu ónder de socket om de printsporen te herstellen? De hele socket uitsolderen was geen optie. Meer dan 100 pennen en dan op een multilayer printboard lukt van zijn leven niet.
Met een afbreekmesje bevestigd aan een soldeerbout heb ik stukje bij beetje het plastic van de socket weggesneden totdat de beschadigde printsporen bereikbaar waren voor een dunne stift van mijn Wellerbout.
Een enkel draadje uit een litzesnoertje over de beschadigingen gesoldeerd ..... en toen kwam het grote moment. Zou de operatie succesvol zijn geweest?
Nieuwe µprocessor erin en opstarten. En waarachtig, het werkte :-)
Je moet wel helemaal gek zijn om 2 uur lang laagje voor laagje plastic van de socket van een microprocessor af te schrapen, maar als het dan gelukt is ben je toch wel een beetje trots op je werk.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum