PC start niet neer-nwe cpu (Computertechniek)

door soundman2 @, Wouw, 31-08-2012, 09:28 (4264 dagen geleden) @ Maurice
Gewijzigd door soundman2, 31-08-2012, 09:32

Ook hier en nu draai ik met W2000 professional.
Helaas haken steeds meer programma's af met ondersteuning. Vrij recent nog mijn geliefde Firefox, daar is Opera voor in plaats gekomen.
Ik heb nog een laptop met W7 en ook nog een antieke Compaq Deskpro met W98. De harddisks van die laatste zijn maar liefts 1,6GB groot. Die laatste PC staat er ten gerieve van mijn Scanjet4C van HP. Die is aangesloten via een scsi kaart en de nieuwere pc's hebben daarvoor geen slots meer. Ook zit er nog een labelprintertje aan. De PC hangt aan het netwerk, dus geen gesjouw met floppies.
De gesneuvelde PC A-Open is die van mijn eega en die draait daar ondermeer een boekhoudprogramma op. Dat is een DOS toepassing, maar omdat er weinig verandert, wordt het programma, dat destijds bijna 2000 gulden gekost heeft, nog steeds gebruikt. Fraaie schermen zijn helemaal niet nodig voor het invoeren van getallen. Oude dos programma's willen niet altijd meer draaien op snelle pc's. Zo heeft het boekhoudprogramma wel een last met afdrukken (op de xp computer), maar een programma van Motorola voor het programmeren van mobilofoons wil alleen maar goed werken op een 486 PC, anders werkt het wel, maar loopt het voortdurend vast.
Ik heb dus nu even de Compaq wat aangepast, we kunnen weer boekhouden etc.
Ik wil met "snameroc" een afspraak maken. Hij heeft nog een pc over (P4), maar ook diverse AMD processors. Wellicht is er dan een mogelijkheid om te testen of het moederboard, of de cpu stuk is. Vele tientallen AMD processors kunnen erop.
Wellicht klopt de software dan niet meer, maar als de zaak weer opstart, dan kan ik verder kijken voor een CPU. Zoniet, dan is het denk ik einde verhaal.
De harddisk is nog heel, die kan ik overzetten om eventuele data eraf te halen (als slave), maar sinds een aantal jaren heb ik ook ergens een back-up disk draaien, die dag en nacht alles bijhoudt. Zodoende was het ophalen van de boekhouding niet zo ingewikkeld.
Overigens ben ik niet iemand die steeds het nieuwste van het nieuwste moet hebben. Ik heb ook nog maar een gewone GSM telefoon, al lijkt het erop dat je nergens meer bij hoort als je niet een compleet computercentrum op zak hebt.
Vandaar dat mijn PC's netwerk ook niet meer de nieuwste zijn. Ik gebruik zelfs geen WiFi, maar een bedraad netwerk. De PC's staan toch op een vaste plaats en de laptop is na twee uur ook klaar met spitten, omdat de accu dan leeg is. Omdat hij voortdurend aan het lichtnet hangt met de adapter, is een netwerkkabeltje ook geen hindernis meer.

Wat me wel hindert, is dat ik iets "gemold" heb en absoluut niet weet hoe dat komt. Maar goed, wordt ook wel weer opgelost.

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum