Marantz Model 1060 met inschakelknal (Toestel of techniek)

door Remko Brugman, 20-09-2012, 17:13 (4237 dagen geleden) @ Laurens

Ik heb even getest zonder de netschakelaar te gebruiken. Dat maakt niets uit in elk geval.

Ik moet misschien iets verduidelijken: als ik "gewoon" de versterker inschakel is er niet een felle knal te horen, maar een doffe "bob", waarbij de conussen van de speakers wel flink bewegen. Als ik de versterker inschakel met de speakers uit (daar is een knop voor, main speakers en remote speakers) en dan kort daarna de main speakers aanzet, dan is er een felle tik waarbij de conussen ook eenmalig naar voren schieten. Als ik daarna de speakers wéér uit en aanzet gebeurt er niets, geen tik. Als ik een halve minuut wacht na het inschakelen gebeurt er óók niets.

Ik weet dus niet of beide zaken gerelateerd zijn, en of het misschien niet "de bedoeling" is om de speakers kort na het inschakelen van uit naar in te schakelen. De "bob" baart me wel enige zorgen, maar de onweersbui die er voorheen was is kennelijk wel verdwenen en was misschien te wijten aan vuile contacten van een van de schakelaars (ook de toonregeling is met stappenschakelaars gebouwd).

Het is meer dat ik het verhaal heb gehoord van een lichtflits uit de versterker, en dat ik me afvroeg of er ergens een condensator is geploft. Ik heb de versterker al eens open gemaakt, maar niet alle PCB's zijn makkelijk te bereiken en ik zag het niet zitten om zonder strategie de hele versterker te strippen. Ik heb zo op het oog in elk geval geen geklapte elko's kunnen vinden, maar ze zijn niet allemaal te zien zonder delen echt te demonteren.

Dat Boucherotnetwerkje, dat kan geen gelijkspanning opbouwen die er bij het eerste inschakelmoment dan "ontlaadt"?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum