Marantz Model 1060 met inschakelknal (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 20-09-2012, 18:04 (4383 dagen geleden) @ Remko Brugman
Gewijzigd door soundman2, 20-09-2012, 18:08

Ik heb even getest zonder de netschakelaar te gebruiken. Dat maakt niets uit in elk geval.

Ik moet misschien iets verduidelijken: als ik "gewoon" de versterker inschakel is er niet een felle knal te horen, maar een doffe "bob", waarbij de conussen van de speakers wel flink bewegen. Als ik de versterker inschakel met de speakers uit (daar is een knop voor, main speakers en remote speakers) en dan kort daarna de main speakers aanzet, dan is er een felle tik waarbij de conussen ook eenmalig naar voren schieten. Als ik daarna de speakers wéér uit en aanzet gebeurt er niets, geen tik. Als ik een halve minuut wacht na het inschakelen gebeurt er óók niets.

Ik weet dus niet of beide zaken gerelateerd zijn, en of het misschien niet "de bedoeling" is om de speakers kort na het inschakelen van uit naar in te schakelen. De "bob" baart me wel enige zorgen, maar de onweersbui die er voorheen was is kennelijk wel verdwenen en was misschien te wijten aan vuile contacten van een van de schakelaars (ook de toonregeling is met stappenschakelaars gebouwd).

Het is meer dat ik het verhaal heb gehoord van een lichtflits uit de versterker, en dat ik me afvroeg of er ergens een condensator is geploft. Ik heb de versterker al eens open gemaakt, maar niet alle PCB's zijn makkelijk te bereiken en ik zag het niet zitten om zonder strategie de hele versterker te strippen. Ik heb zo op het oog in elk geval geen geklapte elko's kunnen vinden, maar ze zijn niet allemaal te zien zonder delen echt te demonteren.

Dat Boucherotnetwerkje, dat kan geen gelijkspanning opbouwen die er bij het eerste inschakelmoment dan "ontlaadt"?

Waar de meeste versterkers zijn voorzien van een uitgangsrelais, is dat hier niet het geval. Het uitgangsrelais heeft meestal een aantal doelen.
Het zorgt voor een inschakelvertraging van de luidsprekers en beschermt de luidsprekers tegen een eventuele gelijkspanning op de uitgang bij een defect in de eindtrap. Gelijkspanning op de uitgang is vaak dodelijk voor de luidsprekers.
Het is moeilijk na te gaan of de verschijnselen die je waarneemt, niet altijd aanwezig zijn geweest.
Een uitgangsrelais is in jouw versterker niet persé nodig. Doordat er een elco aan de uitgang zit (3000uF), kan er geen gelijkspanning op de uitgang verschijnen en daardoor zullen de luidsprekers bij een defect dan ook niet beschadigd worden.
Veel versterker werken op zowel een positieve als een negatieve voedingsspanning, waarbij het midden van die twee gewoonlijk op bijna nul volt ligt. Als die spanningen gelijktijdig en in even grote mate opkomen en afvallen, zal ook op de uitgang geen spanning komen in de vorm van een hoorbare klik of plof. Om dat helemaal te onderdrukken, laat men de versterker zich eerst helemaal instellen, totdat alle spanningen stabiel zijn. Eventuele spanninngsklikken hoor je niet, doordat de luidsprekers via een vertraagde schakeling en een relais, pas na een tijdje met de versterker worden verbonden.
Bij het uitschakelen van de versterker, valt het relais meteen af, nog voor dat de voedingsspanningen verdwijnen. De luidsprekers zijn dan losgekoppeld, voordat er kliks en andere geluiden op de uitgang verschijnen.
Een heel verhaal.
Jouw versterker heeft geen relais en een enkelvoudige voedingsspanning.Ddat houdt in dat de versterkeruitgang normaal op een potentiaal van 40 volt gelijkspanning staat. Deze gelijkspanning wordt geblokkeerd door de condensator van 3000uF aan de uitgang. Echter tijdens het inschakelen van de versterker zal de uitgang zich instellen op 40 volt. Deze spanningssprong wordt door de uitgangselco doorgegeven aan de luidspreker en dat geeft een plop. De uitgangselco wordt tot 40 volt opgeladen en de laadstroom, die maar kort duurt loopt door de luidsprekers. dat is de plop die je hoort. Bij het uitschakelen vindt het omgekeerde plaats. Bovendien werkt de versterker nog normaal, totdat de voedingsspanning verdwenen is. Stoorsignalen, die eventueel op de ingangen aanwezig zijn, worden ook nog doorgegeven aan de luidsprekers, en dat kan best te keer gaan.
Je zou op het www eens kunnen zoeken naar een inschakelvertraging voor luidsprekers. als externe unit zou je die kunnen voeden uit de switched power outlet achter op de versterker. In dat geval moet eventueel weel op de beide luidsprekeraansluitingen op de versterker een weerstand aangesloten worden van 100 ohm of zo. zou die weerstand niet aanwezig zijn, dan kan de uitgangselco ook niet opladen en dan hoor je toch nog een klik, als de speakers worden ingeschakeld, doordat de elco zich op dat moment oplaadt via de luidsprekers. Die oplaadstroom wordt nu verzorgd door de weerstanden van 100 ohm.
Ik wil best eens op het www zoeken of er kant en klare units zijn.
Zelfbouw kan ook, maar dan moet je thuis zijn in de techniek en ook nog om kunnen gaan met een soldeerbout etc.

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum