Microfoon versterker-begrenzer -trafo vraag (Toestel of techniek)

door Gaston @, Halle, België, 08-01-2009, 23:32 (5580 dagen geleden) @ Maurice

Hallo Maurice,

Schema kan zijn van RX/TX zend apparaat of iets van intercom.

Ik had ook al zo'n vermoeden. SEL - (ITT) heeft immers nog communicatieaparatuur gemaakt voor schepen.

Beide ieder geval geen XLR pluggen.

Heb onlangs nog een vijftigtal microfoonkabels aan weerszijden van XLR plugs moeten voorzien ... van die plugnormering droom ik soms nog ! vandaar dus ;-)

Nu nog die 2x 47 Ohm maakt iets van 100 Ohm.
Dacht dat Mic een veel hogere ohmse waarde hadden.

Niet noodzakelijk... wat noem je trouwens "hoog" ?
In Europa (ref.DIN norm 45590) wordt als standaard 200 ohm genomen.
Nu is het wel zo dat het -opname element- van een echte dynamische microfoon bij 1000hz een lagere impedantie heeft (+/- 50 ohm). Die wordt dan via een mini transfo-tje in de microfoonbehuizing, getransformeerd naar de vereiste 200 ohm impedantie.
Het zou me trouwens helemaal niet verwonderen dat die (voor-)versterker inderdaad uit een (scheeps-) intercom komt. En in een machinekamer zie ik er nu ook niet direct een Hifi studiomicrofoon op aangesloten staan hoor.
Ipv een micro zou, aan de ingangsklemmen, wel eens een luidspreker kunnen aangekoppeld geweest zijn ;-) uiteraard via een omschakelaar dan wel, om die luidspreker los te kunnen koppelen van de versterkeruitgang (kapitein moet immers kunnen omschakelen van spreken naar luisteren). De verbinding tussen de intercomposten : luidspreker naar (voor)versterker(ingang/uitgang) zal wel met gewoon tweelingsnoer uitgevoerd zijn... wat dan het gebruik van die symmetrietransfo verklaart (tweelingsnoer is ook goedkoper dan een afgeschermde kabel). De weerstandjes over de primaire wikkelingen zijn imho aangebracht als demping. Immers, het snoer (= condensator), parallel op de in seriegeschakelde transfoprimaire (= spoel) vormt voor de spanningsbron (= micro/luidspreker) een afgestemde kring die de weergavekarakteristiek danig kan beïnvloeden (opslingeren van een bepaalde frekwentie binnen het audiospectrum). Die weerstandjes moeten er dan gewoon maar voor zorgen dat de weergavekarakteristiek uitgevlakt wordt. Waarom juist 2 x 47 ohm... ? waarschijnlijk omdat die waarden voor dat type transfo de beste weergavekarakteristiek geven met de er bij horende luidspreker-micro.
Indien je van dat ding ook het versterkerschema bezit, zou je misschien eens kunnen zien welke luidspreker er moet op aangesloten worden.
Afwijkende impedantiewaarden durven overigens nog wel eens voorkomen in intercomapparatuur. ( Bij Philips : 150 ohm ! werd als (heel gevoelige) micro en als luidspreker gebruikt )
Groetjes nog
Gaston


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum