Microfoon versterker-begrenzer -trafo vraag (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 10-01-2009, 15:08 (5578 dagen geleden) @ gerardbinkhorst
Gewijzigd door soundman2, 10-01-2009, 15:33

In tegenstelling tot het bericht, dat ik niet meer zou reageren, nog even dit.

Voor de komst van internet en andere digitale media, waren lijnverbindingen aan de orde van de dag. PTT verzorgde de verbindingen voor de NRU en later de NOS, via normale telefoonlijnen en niets anders, met studiokwaliteit. Op die manier gingen ze het hele land door.
Tot voor kort werkten de locale radiozenders waar ik onderhoud voor doe gewoon via twee gehuurde telefoonlijnen om het audio in mono of stereo naar de locatie van de zenders te brengen en dat allemaal in FM kwaliteit. Dat werkt allemaal met lijntrafo's. Dat trafo's aardlussen kunnen voorkomen, weet ik ook wel. Het is niet de enige rede dat ze ingezet worden. In een goed ontworpen installatie komen aardlussen domweg niet voor, ook niet bij electronisch gebalanceerde in en uitgangen

In omroepinstallaties, staat de microfoon zelden op de plaats waar ook de versterkers staan. Tussen de micro en de versterker zitten dan vele tientallen, zo niet honderden meters microfoonkabel.

In de huidige entertainment wereld worden DI boxjes gebruikt, daarin zit ook een trafo. Het aangeboden signaal is meestal assymmetrisch en op lijn niveau. Vervolgens gaat het in 9 van de 10 gevallen als microsignaal de mengtafel in, al dan niet met 50 tot 100 meter microkabel ertussen


Ik weet niet waar jij de wijsheid vandaan haalt, maar van professioneel geluid heb je in het geheel geen kaas gegeten, waarvan akte.
Wellicht nog wat kul verhalen in de volgende links:
http://www.shure.com/ProAudio/Products/us_pro_ea_audiotransformer
http://www.jensen-transformers.com/books.html
Ik vind dat het jou niet siert om bijdragen af te doen als kul, terwijl je niets met reden weerlegt, noch met een praktijkgeval aantoont dat ik ongelijk heb. Dat het nu anders in het digitale domein kan weet ik als geen ander. De oorsprong van de thread was echter een schakeling uit vermoedelijk de jaren 60-70.
Punt.

Henk Roovers


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum