Microfoon versterker-begrenzer -trafo vraag (Toestel of techniek)

door gerardbinkhorst, 10-01-2009, 08:53 (5577 dagen geleden) @ soundman2

Trafos worden nog steeds in studio's gebruikt, niet alleen om aardlussen te vermijden, die heb je met de huidige gebalanceerde schakelingen ook niet. Een trafo zorgt er wel voor dat je in en uitgangen potentiaalvrij zijn. Bij eventuele (DC) spanningsverschillen, heb je geen last daarvan. Het komt echt voor, die spanningsverschillen. Studio apparatuur kan vele kilometers uit elkaar liggen en uiteindelijk is het aardpotentiaal de ground referentie. Een spanningsverschil kan makkelijk tientallen volts zijn en daar kan geen enkele electronische ingang tegen. Ook nu gebruik ik als regel kostbare transformatoren als audio signalen over grote afstanden vervoerd moeten worden. De grootste drijfveer voor de fabrikanten om de trafo uit te bannen is de kostprijs. Anders moet je die maar eens opvragen bij merken als LUNDAHL etc. Een studio met 48 kanalen wordt alleen door de trafo's al ca 10.000 euro duurder dus tel uit je winst.
Je zegt dat Philips slechte versterkers maakt. Van een versterker wordt een ontwerpspecificatie gemaakt en op het moment dat het apparaat de fabriek verlaat, voldoet deze aan de specificatie. Wat is er dan slecht aan.
Van de schakeling waar het hier over gaat heb je geen enkele specificatie, noch weet je waarvoor hij bedoeld is. Hoe kun je dan zeggen dat het een bar slecht ontwerp is?
Je begrijpt dat ik niet mee ga in je betoog en omdat ik ook niet wil dat het een welles nietes spelletje wordt, was dit mijn laatste bijdrage aan deze thread
Henk Roovers


Nogmaals, trafos zijn er alleen om aardlussen te vermijden. Al het andere is KUL. Als er kilometers tussen apparatuur liggen dient het ander opgelost te worden en niet op micro signaal nivo, lijkt mij. Dus ook dat is KUL.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum