Boxen meten? (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 18-01-2020, 19:38 (1532 dagen geleden) @ Ron Kremer

Bij resonantie wordt de impedantie juist hoger, dat komt doordat de EMK van zelfinductie dan hoger wordt en de door de LS opgenomen stroom vanuit de versterker tegenwerkt.

Ik heb de boxen rechtstreeks op de toongenerator aangesloten. Het vermogen is dan maar een paar milliWatt en het geluid maar net te horen. Maar geluidssterkte mag de f_res niet beïnvloeden denk ik? De uitgangsimpedantie van de toonfiets is vrij hoog tov de speaker dus dit zorgt voor een mooie stroombron.

Je kunt het meten door een scoop over de spreekspoel aan te sluiten en naar een spanningspiek te zoeken door een toongenerator in frequentie te variëren. Zorg er voor dat de tussengeschakelde versterker geen al te grote dempingsfactor heeft, anders wordt die spanningspiek te veel gedempt en mogelijk zelfs moeilijk waarneembaar.

De toongenerator zoals beschreven heeft dan vrijwel geen demping.

Ik meet bij beide boxen een f van 110Hz waar de piek optreedt!
Dat is dus wel wat hoger dan de waarde volgens Philips Vintage.

Zou de basweergave ook merkbaar of alleen meetbaar verbeterd worden door het verstevigen van de coni met houtlijm?


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum