RG58 koppeling (Toestel of techniek)

door loek @, Exloo (Drenthe), 18-06-2020, 16:13 (1408 dagen geleden) @ Leo Bolier

Hallo Leo,

Het was bij deze meting niet de bedoeling om jou situatie na te bootsen. Ik was zelf benieuwd naar het resultaat en dacht dat het voor begripsvorming goed was om dit op het forum te plaatsen. Met de NA heb ik voor wat ervaring op te doen wat proefjes gedaan. En zag toch wel dingen wat ik me nooit gerealiseerd had dat deze zo invloed kunnen hebben. Bijvoorbeeld een niet zo vast gedraaide N-connector of goedkope coaxkabels. Bij dat laatste zie je de reflectie veranderen bij het alleen bewegen van de kabel.


Jouw verzoek om een soort meting uit te voeren met twee stukken coax van 75 Ohm gekoppeld met een 50 Ohm koppel stuk is niet zo eenvoudig. De Network Analyzer die ik heb is op basis van 50 Ohm. Dat wil dus zeggen dat de zendkant een impedantie heeft van 50 Ohm. Bij de reflectie meting gebruik je alleen de zendkant en kijkt de NA op deze zelfde uitgang ook wat er aan reflecties, als gevolg van mis aanpassingen, terug komt.

Zou je dus gelijk op de uitgang een 75 ohm kabel aansluiten dan heb je daar ook direct reflecties van. een eventueel tweede stuk 75 ohm coax gekoppeld met een 50 ohm koppelstuk zal dan wel ook weer iets zichtbaar maken maar het wordt dan lastig om dit te interpreteren.

Met vriendelijke groet,

Loek

geeft


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum