Philips AE3805: 3V regulator Hoera! (Toestel of techniek)

door Gerard in Zeist ⌂ @, Zeist, 07-11-2020, 14:53 (1259 dagen geleden) @ Gerard in Zeist
Gewijzigd door Gerard in Zeist, 07-11-2020, 14:55

Zelf kan ik het nog bijna niet geloven, maar het is gelukt! Wat ben ik toch knap en handig en slim (met een beetje hulp van jullie)!

Zoals eerder gemeld, werkte in mijn toestel de 3V regulator niet.

[image]

Volgens Goldline zou dit waarschijnlijk liggen aan T12 en volgens Kris aan T13. En volgens Maarten zou de BC547 uit mijn torrenbak adequaat zijn als vervanger. Maar welke vervangen? Volgens Kris zou ik dat in circuit moeten kunnen meten, alleen ik had geen idee hoe. Maar onder het motto: wat een keer kan, kan ook twee keer, besloot ik gewoon met T13 te beginnen.

Het is nog niet zo heel makkelijk! Want alles is piepklein, de transistors zijn ongeveer zo groot als de soldeerboutpunt. Die T13 er af wippen ging nog wel. Vervolgens: passen waar de BC547 moet komen, en met kleine tangetjes de pootjes zo buigen en knippen dat ze precies op de printvlakjes raken. Dan zonder buigen vastsolderen. En zonder je vingers tegen de soldeerbout te houden. En zonder de andere onderdelen per ongeluk los te solderen. Dan even met de multimeter checken of er geen sluiting is, en jawel, overnieuw!

Uiteindelijk zat het ding er goed op, maar helaas geen sjoege! Dus tweede exercitie, T12 vervangen op dezelfde manier, bereikbaarheid was iets beter, oefening baart kunst, ging in 1 keer goed! Maar nog steeds geen effect.

Nou, wat je twee keer kan kun je ook drie keer, dus T11 aan de beurt. Dat is volgens het schema een PNP, en het lijkt een beetje de krachtpatser van de schakeling te zijn. Dus zeker geen BC547 (want NPN), dan de BC557? Die is PNP met Hf 200 en maximale collectorstroom 200mA. Die zal denk ik niet snel overschreden worden, maar in m'n doosje lag ook nog de BC327 general purpose PNP met Imax = 800mA en Hf = 100. Pruts pruts, en voila, toestel werkt weer als een zonnetje! Spanning op het 3V circuit is 2,94V.

Het soldeerwerk ziet er wat minder schoon uit dan het originele, maar dat vind ik niet zo erg. Het past allemaal goed in de kast want ernaast zit ook nog een of ander metalen doosje op de print:

[image]

Na deze werkjes heb ik natuurlijk het kleinste zakje "vervangen onderdelen" ooit:

[image]

Wat, vier onderdeeltjes na het vervangen van drie transistors? Ja, want ik heb ook nog de supertip van HenkD opgevolgd en R38 door een diode vervangen. Ik heb een grote zak 1N4007 die ik overal gebruik waar een diode in moet (behalve als het licht moet geven). Die erin, vampierstroom is terug tot ca 70uA! Geweldige tip! Je batterijen gaan meteen twee keer zo lang mee. Je had twintig jaar terug bij Philips moeten werken HenkD! Waarom hebben ze daar toen niet aan gedacht?

Ik heb er weer een mooi radiootje bij, digitale afstemming, helaas geen piratenband (180m), wel 90/75/60m tropen en FM!


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum