Verloopt gevoeligheid van tuner na jaren? (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 24-03-2011, 19:05 (4799 dagen geleden) @ engineer
Gewijzigd door soundman2, 24-03-2011, 19:06

Nu herinner ik me weer dat een hele poos geleden bij mij het signaal van BRT2 te wensen overliet, slechte stereo ontvangst en ruis, net of er een andere zender door heen zat. Het effect is ook weer verdwenen en heb er even niet aan gedacht.
Wat je als a-tech nog wel kunt doen, is ergens een tuner lenen, waarvan je weet dat die goed werkt. Je weet dan snel waar de makke zit. Is het inderdaad Ziggo, dan kunnen ze de fout in het antennesysteem herstellen. Het komt echt wel voor dat een signaalversterker meer doet dan alleen versterken. Ook omdat je klaagt over de digitale ontvangst op TV is het wellicht goed, om te vragen of Ziggo het signaal kan testen thuis.
Voor dat je Ziggo belt moet je eerst wel uitvinden of de fout niet in de huisinstallatie zit. Dat test je door de tuner rechtstreeks met een goede kabel (dubbele afscherming en metalen stekers), op het abonnee overnamepunt aan te sluiten, dus het punt waar ziggo binnen komt.
Tegenwoordig worden hoge eisen gesteld aan de antennekabel in huis, omdat de kabel ook frequenties gebruikt die eveneens in de ether aanwezig zijn.
Het beste is als je tuner een zgn coaxiale aansluiting heeft, zoals bij een tv , omdat zo'n aansluiting HF dicht is. Zit de tuner aangesloten met een schroefklemmenstrook, sluit de kabel dan aan met een zo kort mogelijk vrije binnen ader en zorg ervoor dat de mantel deugdelijk is aangesloten. Bij dergelijk soort aansluitklemmen, zit ook in de tuner nog een stukje antenneleiding. Met de huidige bezetting van de ether is dat feitelijk niet meer toelaatbaar.
Door de voorgenoemde testmethode sluit je meteen slecht werkende huis tuin en keukenversterkers en verdeelpunten uit.

Soundman2


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum