Storing opgelost nog even voor Henk en Kris (Toestel of techniek)

door frits @, Meppen Dtsl., 09-06-2021, 10:57 (1050 dagen geleden) @ frits

Ik bezit een condensator tester van het merk DHL DM-6013L van ongeveer 16 euro. Als ik de nieuwe en oude condensatoren met deze meter testte kwam de meter met bijna exacte capaciteits waardes voor beide componenten. Dat er dus wel degelijk verschillen waren in deze condensatoren bleek bij vervanging omdat de fout toen was opgelost.
Kennelijk moet men deze meter dus beschouwen als een ruw meetinstrument wat kan bepalen of een condensator sluiting maakt of capaciteitsloos is maar niet kan aangeven of de bewuste condensator (nog) precies die eigenschappen heeft die noodzakelijk zijn voor het goed functioneren in een specifieke schakeling.
Met veel kennis van zaken en betere meetinstrumenten zou het in dit geval misschien mogelijk zijn geweest de componenten te beoordelen in een schakeling die in bedrijf is waarbij dan mogelijk zichtbaar zou zijn dat ze bepaalde stoorelementen door ouderdom toch doorlaten, maar ik beschik nog over het een nog over het ander dus gezien de prijs is wisselen de beste oplossing. Ik heb weer veel bij geleerd en bedank iedereen die mij geholpen heeft.
Met vriendelijke groet,
Frits


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum