K11 22C545 werkt weer prima (Toestel of techniek)

door Maarten Bakker ⌂ @, Haarlem/Delft, 31-07-2021, 17:06 (997 dagen geleden) @ Andries van Dekken.
Gewijzigd door Maarten Bakker, 31-07-2021, 17:29

In die jaren *) gaf het eerste cijfer van de tweede cijfergroep niet het chassis aan maar het modeljaar. Hoe het met de tweede en derde cijfers werkte, weet ik niet maar die werden soms gewoon gekopieerd (568 met K11 chassis, 668 zelfde model met K12 chassis). Misschien middelste cijfer luxeklasse? Nummers konden dus doorelkaar lopen omdat er in het nieuwe modeljaar nog modellen met het oude chassis uitkwamen. Ook andersoortige chassis zoals de KM2, KT1 , KT2, KT3 waren er gewoon tussendoorgenummerd (KT3 en KL9 waren trouwens de eerste voorlopers van het K30 chassis, wat de eerste K40 was weet ik niet, dat zou ook nog interessant zijn).

Uitzondering hierop waren de Zweedse toestellen waar het middelste cijfer het modeljaar aangaf.

En natuurlijk uitgezonderd andere landen zoals Australië die een nummersysteem hadden dat meer leek op dat van radio/hifi.

Als je in 1976 een model op de bank hebt gehad dat met een 7 dan zal dat inderdaad wel een van de allernieuwste geweest zijn, of het was een scandinavisch model. Allebei de mogelijkheiden zouden een slechtere verkrijgbaarheid van de documentatie kunnen verklaren.

Het principe van een enkel model als eerste uitzetten met een nieuw chassis, klopt opzich prima met het beeld dat ik nu heb. Ik denk dat dat het rijtje X22K201, 26C466, 26C668 was voor K9/K11/K12 maar als je ook modellen uit andere fabrieken, met een nieuwe bediening of nieuwe chassisrevisie meetelt kan het best dat je zoiets tegengekomen bent bij een ander typenummer.

Bij videorecorders ken ik er ook 1 duidelijk voorbeeld van, de VR512 rond 1991/1992 als eerste turbodrive (zonder de aanduiding turbodrive erop). Daar zullen ook wel monteurs heel vreemd naar hebben staan te kijken, dat loopwerk leek nergens anders op natuurlijk.

*) Vanaf het moment dat er een enkele B of C in het typenummer stond, Duitsland al eerder met D..K... en D..T... nummers - nu ik het zo bedenk komt de 2 (als in X22K201) van de K9-typenummers ook al overeen met 1972 maar dat kan toeval zijn.

P.S. Op een gegeven moment had je natuurlijk ook nog dat bijvoorbeeld een verder identiek 22" en een 26" toestel niet hetzelfde typenummer konden krijgen omdat de beeldbuisdiameter officieel niet in het achterliggende verkoopsnummer (12NC) gecodeerd stond. Ik geloof dat dat toen ook al speelde. Ik zoek nog naar de uitleg van de codering van die nummers.


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum