glaszekering 15A 220V vs 32V (Algemeen)

door ffeilers @, Breda, 16-08-2021, 20:57 (1141 dagen geleden) @ Piet van der Pol

Bij het kiezen van een zekering is niet allen de continue stroom belangrijk, maar ook het inschakelgedrag van de belasting. Als je een weerstandbelasting in moet schakelen, is de inschakelstroom gelijk aan de continue stroom. Schakel je een condensator in, (bijvoorbeeld de afvlak condensator in een omvormer...) dan kan de piekstroom heel hoog worden. Daarom zijn er snelle, normale en trage zekeringen. Die ook hun eigen constructie hebben.

Piet

Het heeft inderdaad allemaal te maken met mijn post betreffende de (defecte) omvormer elders in dit forum. Er gingen twee zekeringen kapot. De zekering in het verlengsnoer was een glaszekering 220v 15a zekering, de zekering op de ebl kast in de camper is een 32v 15a type. Bij het vervangen van de glaszekering liep ik aan tegen het feit dat ik zowel een 32v15a glaszekering aantrof als een 220v15a glaszekering. Dat riep dus de vraag bij mij op. Ik denk op zich dat het in dit geval niet zoveel uit zal maken als ik de glaszekering vervang door een 220v of 32v exemplaar. Blijft voor een "leek" toch moeilijk te volgen.
Ieder wel bedankt voor zijn reactie !
mvg
Frans


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum