Matsushita ATQ204 TQ2-24V (Algemeen)

door petrus bitbyter @, Rotterdam, 06-02-2022, 16:45 (967 dagen geleden) @ Maurice

Ik begrijp de redenering niet helemaal. De grootte van de stroom is wel degelijk van belang voor de kwaliteit van het gemaakte contact. Hogere spanning geeft grotere stroom geeft grotere kracht op de contacten. Nieuwe, schone contacten kunnen met een kleinere contactdruk toe dan oudere en/of vervuilde om goed contact te maken. Sommige relais met zogenaamde zelfreinigende contacten zijn zo gemaakt dat de contacten bij het sluiten een beetje over elkaar schuiven om vuil en oxidatie van de eigenlijke contactpunten te verwijderen. Daarbij speelt de kracht waarmee het relais aantrekt een vrij grote rol. Bij de hier toegepaste, fragiele relais is dit waarschijnlijk niet van toepassing. "Gold clad" is erg dun en zo maar weggepoetst.

Met wat ik van de discussie heb meegekregen lijken vervuilde contacten wel de hoofdverdachten. Vooral het min of meer random optreden van de storing en de behandeling ervan, wijzen on deze richting. Vreemd is dan wel dat vervangen van het relais niet helpt. Schoonmaken van de contacten zou kunnen helpen maar is een gewaagde onderneming. Je kunt vast niet erg gemakkelijk bij de contactpunten komen en, als gezegd, het goudlaagje is erg dun.

Ik raad daarom aan ook eens naar de transistor die het relais aanstuurt te kijken. Volgens de datasheets ligt de verzadigingsspanning van de gangbare BC... transistors tussen de 200mV en de 600mV, afhankelijk van de stroom. 800mV is aan de hoge kant en zou op een gammele transistor kunnen wijzen.

petrus (non sint)


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum