Behuizing voor AM/FM modulator met ESP32 (Algemeen)

door Otto @, Drenthe, 24-07-2024, 14:06 (86 dagen geleden) @ Otto
Gewijzigd door Otto, 24-07-2024, 14:39

Beste lezers,

Zoals jullie weten is de print 160x100 mm (Eurokaart formaat), waarbij de bediening en connectoren aan de lange zijden liggen. Er zijn redelijk wat behuizingen voor eurokaarten te vinden, maar die hebben bijna allemaal de panelen aan de korte zijde. Ik heb nog overwogen om het ontwerp daarvoor te maken, maar dat was niet mogelijk. Toch zijn er wel enkele geschikte kastjes re vinden, maar die zijn pittig geprijsd. Uiteindelijk ben ik uitgekomen op de Hammond 1455T2202 (of 1455T2201):
[image]

Die is ook niet goedkoop, maar als je het goed aanpakt kun je twee behuizingen uit één 1455T2202 halen. Dit kastje is geschikt voor een print van 160 mm breed en 220 mm diep. Nu is de ESP32 print slechts 100 mm diep, dus moest het kastje worden ingekort. Ik heb met een kraspen twee lijnen op 100 mm van de rand getekend:
[image]

Daarna tegen krassen bij het zagen, wat banen schilderstape er op geplakt, en daarna met een decoupeerzaag met daarin een metaalzaagje de middelste strook er uit gezaagd. Daarbij heb ik niet precies over de lijn gezaagd, maar iets aan de binnenkant, zodat de lijn nog net zichtbaar was. Met een slijpsteen voor het grove werk, en vijlen en schuurpapier voor het fijne werk net zolang geschuurd totdat de streep bereikt werd:
[image]

De tape verwijderd, en zie, een mooie basis voor de print:
[image]

En ook nog twee stuks. Voor de deksel heb ik dezelfde procedure gevolgd. Daar past de print mooi in:
[image]

Nu kun je zelf een voor- en achterpaneel maken, en eventueel daarvoor de bijgeleverde “bezels” gebruiken maar ik wilde wat mooiers maken. Aangezien het maken van printen in China zo goedkoop is, heb ik besloten om de paneeltjes van printmateriaal te maken. Je kunt uiteraard ook echte panelen maken, maar dat is pas interessant voor wat grotere hoeveelheden. Voor mijn prototypes dus van printmateriaal. Voordeel is, dat dan met de 3D functie van KiCad, het ontwerp gecontroleerd kan worden.

Eerst de 3D weergage van de print omgezet naar een step-file, daarna gecombineerd met het Hammond kastje. Het grote voordeel van Hammond is, dat ze de 3D-files beschikbaar hebben. Uiteraard moet die wel even ingekort worden tot 100 mm diep:
[image]

Toen was het tijd voor de panelen. Met de meetfunctie van KiCad de gaten op de juiste plaats gezet:
[image]

Verklarende teksten er bij gezet, en daarna idem voor het achterpaneel:
[image]

Met de 3D viewer van KiCad kon ik mooi controleren of alles op de juiste plek zat:
[image]
[image]

Nu is dat nog geen garantie dat het ook klopt. Er kunnen immers ook fouten zitten in de 3D modellen van de verschillende componenten. Dus eerst afgedrukt op dik papier. De gaten er in geponst en geknipt, en contoleren maar. Gelukkig waren de modellen goed, alleen het gat van de schakelaar moest iets hoger gezet worden.

Aan de achterkant van de panelen heb ik in witdruk wat hulp gezet. In het achterpaneel bijvoorbeeld de locatie van de telescoopantenne, zodat je die makkelijk kan boren op de juiste plek:
[image]

Ook is de locatie van de 223P varco aangegeven. Mocht je die graag extern willen bedienen, dan kun je daar gebruik van maken.

Idem voor het voorpaneel. De locatie van de optionele encoder en infrarood-ontvanger zijn daar aangegeven:
[image]

Mocht je niet tevreden zijn over de WiFi-printantenne van de ESP32 module, dan kan ook een externe antenne worden toegepast. Je moet dan wel de ESP32 module ombouwen naar externe antenne (printantenne afkoppelen, en U.FL connector plaatsen en aankoppelen). In de witdruk heb ik daarvoor een voorstel voor de locatie aangegeven. Die is niet bindend, en zou bijvoorbeeld ook in de aluminium deksel kunnen worden geplaatst. Het makkelijkste is het gebruik van een antenne met (RP)SMA connector.

Tenslotte heb ik ook de mogelijkheid voor een andere netschakelaar toegevoegd. Er waren wat twijfels over de veiligheid van de tuimelschakelaar. Voor diegene heb ik in witdruk aangegeven waar je een andere schakelaar kan plaatsen. Je kunt dan precies langs de lijnen de rechthoek uitzagen of vijlen, en daar een standaard schakelaar in drukken:
[image]

Je moet dan echter wel aan de binnenkant de verbindingen met draden leggen.

Ik heb een protoserie van de panelen besteld. Daarbij voor zwarte afwerking gekozen. Na binnenkomst direct een kastje afgemonteerd:
[image]

Ziet er mooi uit.

Daarna ook even gekeken hoe het lijkt als je de “bezels” gebruikt. Met behulp van de panelen de gaten ook in de bezels overgebracht:
[image]

Een ook nog even de achterkant:
[image]

Tip: bij gebruik van de bezels, kun je ook het display wat naar voren halen. Op de vorige foto kon je zien dat het display een stukje naar achteren verzonken is. Als je nu het gat groter maakt:
[image]

Zodat het display er precies doorheen valt:
[image]

Dan kun je het display naar voren halen door die op de print verder naar voren te solderen. Dan ziet het er zo uit:
[image]

Ik zal binnenkort de ontwerpfiles toevoegen aan Github...

Otto

P.S. De weegegeven panelen zijn voor de nieuwe versie (v1.7) van de print. Het achterpaneel kun je echter ook toepassen op de oude versie 1.5, maar het voorpaneel niet. Voor het voorpaneel moeten te gaten van de knoppen anders geplaatst worden. Ook het gat voor het display moet verplaatst en verkleind worden voor het 0,96 inch display. Mij ontbreekt de tijd om dat te doen, maar met de ontwerpfiles kan ieder die het wil ze geschikt maken voor V1.5.

--
Ohm sweet Ohm...
[image]


Complete draad:

 RSS Feed van berichtenreeks

powered by my little forum