Reviseren van Sansui B-3000 (Toestel of techniek)

door r2d2 † @, Sittard-Geleen, 31-10-2013, 18:31 (4049 dagen geleden) @ Ed van der Weele †
Gewijzigd door r2d2 †, 31-10-2013, 18:33

Voor verbetering van het geluid hoef je het idd niet te doen (als de oude nog goed zijn). Wellicht meer een kwestie van het zekere voor het onzekere.

Ik ben wel de nodige defecte elko's tegengekomen, een keer bleef er niet veel over als een groot gat in de printplaat (schakelende voeding). Dan wordt het restaureren en is het jammer dat er niet preventief is vervangen.

Of een elko met volle sluiting, hier heb ik ook maar alles meteen vervangen in dat apparaat (als alles toch al uit elkaar ligt). Of je leest dat het vaker kapot gaat bij een bepaald apparaat; dan ook maar preventief vervangen, weet je zeker dat je er geen last van krijgt.

Problemen met elko's in audio apparatuur zie ik minder. Heb zelf een dikke klasse A versterker en die elko's daarin worden aardig warm. Daar ben ik nog vanaf gebleven (gaat al weer jaren goed).

Mocht je wat gaan doen; ik zou Panasonic FC gebruiken (tenzij low ESR echt nodig is). Modernere elko's zijn vaak kleiner. Dan gewoon een hoger voltage pakken tot het weer mooi past.

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks