Reviseren van Sansui B-3000 (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 01-11-2013, 21:00 (4046 dagen geleden) @ Tonmeister Henk †
Gewijzigd door soundman2, 01-11-2013, 21:09

Hallo Ed , je zegt dus dat vervangen van elco's door betere exemplaren geen verschil zou maken , ooit zelf geprobeerd ? Ik wel dus ! En zoals ik al vermeld heb heeft dit bij mijn Meridian versterkers en mijn Studer machine wel degelijk een behoorlijke verbetering opgeleverd ! Hetzelfde geldt voor "interlinks" , heb hier meer dan 10 jaar mee geëxperimenteerd om een ideale combinatie te creëren .
Je kunt wel kritiek hebben op de bla bla die je vaak tegenkomt in advertenties zoals het door jou gegeven voorbeeld ( wat ik overigens ook bla bla vind) , maar als je zelf nooit iets hebt geprobeerd kun je nooit een oordeel vellen . Je doet dan exact hetzelfde als de "blaters" die iets op het net hebben gelezen en dat voor waarheid aannemen . Wat ik beweer is in de praktijk bewezen !

Groet , Henk

Op welke manier kan een interlink de weergave verbeteren of verslechteren?
Het is een kabel met een afscherming. Sommige afgeschermde kabeltjes, hebben heel dunne adertjes en een magere afscherming, maar dat hoeft helemaal niet te betekenen dat het geluid beter of minder wordt.
De weerstand van de kern is niet van invloed, omdat die in het niet valt bij de ingangsweerstand van de versterker. De capaciteit ten opzichte van de mantel is ook al onbelangrijk, gezien de doorgaans korte kabellengtes. De uitgangsweerstand van de audiobronnen is tegenwoordig zo laag, dat een paar pF er niet meer toe doet. Overigens betekent een afscherming, die uit oogpunt van de prijs niet erg dicht is, minder capaciteit, dus in theorie minder hoge tonen verlies.
Lopende en staande golven, alsmede karakteristieke impedantie, HF demping en skineffect, zijn begrippen die thuishoren in de hoogfrequent techniek. Gewone audioapparatuur heeft daar niets mee van doen, daarvoor zijn de voorkomende frequenties veel te laag.
Als er geen brom optreedt door een mindere afscherming, is er ook niets aan de hand. Wel is de kabel gevoeliger voor invloeden van buitenaf, zoals GSM storingen etc. Dat is overigens moeilijk te voorkomen omdat ook bij de dure interlinks, de terugweg van het audio via de afscherming loopt. De afscherming is dus gewoon een niet afgeschermde signaaldraad!
Vrijwel nooit is high- end apparatuur uitgevoerd met volledig symmetrische uit en ingangen, hetgeen voor storingsinvloeden van buitenaf op kabels vele malen beter is, omdat beide signaaladers zijn afgeschermd. Komt er desondanks toch storing door de mantel heen, dan zal deze storing op beide signaaladers inwerken. Ze komen in gelijke fase aan bij de symmetrische ingang en doordat deze een hoge CMMR heeft, zal de storing flink worden onderdrukt.
Zelfs in mijn verhuurinstallaties, waaronder ook 100 volt apparatuur, echt geen high end, van een paar kilowatt,is geheel symmetrisch bedraad en dat is niet voor niets, maar vooral voor de betrouwbaarheid van de kabelverbindingen t.o.v.storingen van buitenaf. Ook de stekers zijn uiteraard geen lullige cinch stekers, wat ondanks alle goudlagen en bijhorende verhalen, gewoon een goedkope verbindingssteker is.
Dus waarom zou een dure interlink beter klinken als een drie stuivers cinch kabeltje?

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks