IC's (Gezocht)
Zo de klus is geklaard!!
Na veel meten, veel nachtjes er over slapen en veel denkwerk...jajajaja..denkwerk
werkt het geheel nu weer.
Er bleek dus meer dan een fout in te zitten.
Eerst maar eens voor 90% vastgesteld welk IC er defect kon zijn. Dat bleek een ua741CH die de overspanning beveiliging regelt te zijn. Die stuurt ook een hele boel meer zoals uitschakelen van de halve thyristor brug en dus geen ruwe voeding die naar de serie transistors gaat. Een rondzingende storing dus. Het oude IC eruit geknipt en de resterende pootjes met een pincet en soldeerbout er voorzichtig uitgehaald. Toen eerst maar eens wat meten zonder IC. En ja hoor er was een uitgangsspanning die goed te regelen was. Totdat er zo´n bruin Philips 10w kacheltje roodgloeiend begon te stinken. Wat nu weer? Weer schema bestuderen en de functie van die weerstand. Die dient volgens mij dus voor om de spanning over de grote afvlak elco z.s.m. leeg te maken bij een storing of terug regeling. Tja... er maar een nieuwe 741 ingezet en ja hoor kacheltje bleef uit. Maar geen overspanning beveiliging mogelijk.. Zoeken ..zoeken...tot er een BD138 uit elkaar gevlogen bleek te zijn. Reden??? Geen BD 138 in de bak dus maar een BD680 erin. Nog verder terug zoeken dus tot er nog een paar diodes BYX10 defect bleken die de halve thyristor brug moeten kunnen terugregelen om dissipatie in de serie 2N3055 te beperken. Vervangen door de bekende 1N4006. Toen alles weer goed werkend!!!
Wel weer vastgesteld dat er nogal wat verschillende waarden van elco's over de diverse voedingspanning zaten. Waar was dat nu voor nodig? Men had toch gewoon allemaal dezelfde waarden kunnen nemen??? Niet dus. Ik denk zomaar dat men dat expres gedaan heeft om bij inschakelen verschil in tijden van opbouw van diverse spanningen te verkrijgen. En daardoor inschakel problemen te voorkomen. Resumé je kan in dit soort apparaten niet zomaar elco's vergroten of verkleinen!
Op naar de volgende klus....modelvliegtuig onderdelen snijden met behulp van deze voeding en een hittedraad.
Dit wordt een Hercules van piepschuim met een spanwijdte van 270cm.
Iedereen hartelijk dank voor de tips en onderdelen! En graag tot wederdienst bereid!!
Overigens blijf ik dus wel zoeken naar de complete service manual.
Complete draad: