Ei van Columbus of dode mus (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 21-12-2013, 10:10 (3996 dagen geleden)
Gewijzigd door soundman2, 21-12-2013, 10:17

Bij de buizenburen loopt een discussie over DAB en de opvolger DAB+1
De vraag is of dat ook weer een farce is. Bovendien is er vrees dat ook de normale FM-band verdwijnt op termijn. Eigenlijk hoort de discussie m.i. hier thuis.
Volgens mij is alles aan het einde van de rit.
Onlangs heb ik (semi-professionele) internetradio's ingebouwd en daarbij vallen alle andere ontvangers in het niet. Duizenden zenders, eigenlijk iedereen die een stream aanbiedt, kun je daarmee in huis halen.
Vrijwel iedereen heeft tegenwoordig internet, dus ook toegang tot deze service.
Met de komst van G4 draadloos internet, zijn ook mobiele ontvangers zoals in auto's en dergelijke in de mogelijkheid die zenders binnen te halen.
Naar mijn bescheiden mening zal dus ook DAB+1 snel achterhaald zijn.
Bij de buren raakt men bezorgd over het leegraken van de middengolf en de toename van allerlei stoorbronnen daarop. Evenwel is het geen probleem om een low power AM-zender in elkaar te zetten, met een reikwijdte die niet verder hoeft te zijn dan de directe omgeving. Koppel daaraan je intenetontvanger en klaar is klara.
Met zo'n internetradio kun je ook sorteren op genres. Wil je alleen jaren 60 muziek horen, dan selecteer je gewoon een van de vele aanbieders en je radio laat de hele dag muziek uit die tijd horen. EEn mogelijkheid, die DAB+1 waarschijnlijk niet gaat bieden.
Inderdaad zal het volgens mij snel gedaan zijn met verspreiding van radio en televisie door de ether, zoals we dat de laatste decennia gewend zijn.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks