Ei van Columbus of dode mus (Toestel of techniek)

door Ed van der Weele † @, Zeist, 21-12-2013, 17:30 (3996 dagen geleden) @ snameroc
Gewijzigd door Ed van der Weele †, 21-12-2013, 17:33

Toen in de jaren 50 de FM-zenders in bedrijf kwamen wilde daar ook niemand aan.
Als er een bromfiets of een auto langskwam knetterde de radio als een gek, want de FM-zenders waren veel minder sterk dan tegenwoordig en de radio's ongevoeliger. De begrenzer, die bij FM juist zo belangrijk is om dit soort storingen te onderdrukken, kwam daardoor helemaal niet in actie.

We zijn nu zestig jaar verder en de geschiedenis herhaalt zich.

Nog zo'n voorbeeld is de grammofoonplaat.
De eerste cd's werden afgedaan als een onvolwaardige vervanger en "het zou nooit het vinyl kunnen evenaren".
Ik ben al een tijd bezig de verzameling lp's die ik in veertig jaar heb opgebouwd over te zetten naar een harde schijf. Het is uit nostalgie dat ik die rommel nog kopieer, maar voor de kwaliteit hoef je het niet doen. Heel hinderlijk al die tikken en die ruis.

Nog wat verder terug in de tijd was er de weerstand tegen de stoomtrein. "Mensen konden die enorme snelheden niet verdragen" en "de koeien zouden geen melk meer geven".

Over vijf of tien jaar is iedereen die ouderwetse frequentiemodulatie al hoog en breed vergeten :-)

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks