Vraag over Philips L3X91T (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-04-2014, 07:31 (3883 dagen geleden) @ hansvdklugt
Gewijzigd door soundman2, 14-04-2014, 07:46

[image]In het schema wordt melding gemaakt van R24 met aftakkingen naar TS6 en TS7.
In werkelijkheid vind ik op de print 2 weerstanden R24 en R24A, ieder afzonderlijk naar een eindtransistor. In de weerstand staat het getal 5 , ernaast 150 kOhm. Meting levert slecht 2 kOhm op en bij de andere R24 o Ohm.
Alle transistoren hebben bij benadering de juiste spanning.kunnen deze weerstanden verantwoordelijk zijn voor een knoerthard geluid op de eindtransistoren (met de signaalvolger) en nauwelijks geluid uit de luidspreker, of heeft c25 daarmee te maken, of.... zoek ik verkeerd?

R24 is een gemeenschappelijke emitterweerstand en 5 ohm is een reƫle waarde. R24 en R24a staan parallel. 5 ohm is geen E-reeks waarde. Om toch aan 5 ohm te komen zijn vermoedelijk twee weerstanden van 10 ohm parallel geschakeld.
(Ik maak dat op uit de print lay-out). De gemeten waarde van R24 (2K) lijkt veel te hoog. Dat kan de oorzaak zijn van weinig geluid uit de luidspreker, doordat de eindtransistoren dan nauwelijks stroomversterking hebben. In dat geval zou zowel R24 als R24a mankeren. Een breukje in een printspoor ligt dan meer voor de hand.
Je zegt overigens niet of het grote signaal op de bases of de collectors van de transistors staat. Het is dan lastig conclusies te trekken.

[image]

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks