Vraag over Philips L3X91T (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 14-04-2014, 19:41 (3882 dagen geleden) @ hansvdklugt
Gewijzigd door soundman2, 14-04-2014, 19:46

Lange golf helemaal niets, alleen maria op de mg, spoel op ferrietstaaf iets verschoven en nog iets verbetering, maar.... in tips en trucs wordt gesproken over gele rode witteen zwarte trafo's om op het gehoor kwaliteit te verbeteren, nou... als ik die kleuren die zich in nagenoeg iedere transistor zouden bevinden kan ontdekken??

Deze opmerking gaat over heel wat anders, zo repareer je niets!

Het ging over de eindtrap, die weinig vermogen afgaf aan de luidspreker.
Op mijn vraag, waar het geluid nog goed was kwam geen antwoord. Je verving de weerstanden door twee van 5 ohm. Ik schreef dat er vermoedelijk twee van 10ohm parallel stonden. Dat kun je eenvoudig zien aan de kleurcode. Door verkeerde emitterweerstanden, kan het stroomverbruik van de eindtrap in dit geval flink oplopen.
Nu gaat het er dan over, dat je maar één zender krijgt.
Er volgt dan een advies uit tips en truuks om gekleurde trafo's op te zoeken, dat slaat nergens op.
Hier worden waarschijnlijk de bekende MF trafo's en oscillatorspoelen bedoeld die o.m. gemaakt worden door TOKO. Philips had evenwel zijn eigen spoelen en beslist geen TOKO.
De Toko spoelen worden heel vaak gebruikt in Japanse toestellen etc. Het zijn prima onderdelen, maar in ondeskundige handen en met verkeerd gereedschap, draai je de kernen heel makkelijk stuk. Ze zijn dan reddeloos verloren en raak je van de regen in de drup.
Het enige wat hier helpt, is systematisch het toestel testen. Je begon met de eindtrap, maak dat eerst eens af.
Vervolgens het ontvanggedeelte. Daar is enige deskundigheid en wat meetapparatuur (een meetzendertje bijv,) voor nodig.
Het is een hard oordeel, maar het is niet anders.
Helaas is repareren een vak en geen truukendoos.
Lukraak wat vervangen of ergens aan draaien geeft maar heel zelden een goed resultaat.
Mijn vader zaliger zou zeggen:"Het toestelletje heeft zijn dooiekleeke al aan!"

(Vertaling uit het West Brabants: Een dooiekleeke is een hemdje waarin een dood kindje begraven wordt......)

Vraag , hoe was het met de twee weerstanden 24 en 24A en klopt de lay-out op de print met de werkelijkheid?
Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks