Eindtransistoren vervangen (Toestel of techniek)

door soundman2 @, Wouw, 23-06-2015, 18:59 (3450 dagen geleden) @ kris

Beste Henk,

Je moet dringende eens wat schema's van "normale" versterkers onder de loep nemen, je zal zien dat er meer dan twee voedingspanningen gebruikt worden.

Ik ken en repareer genoeg normale versterkers, maar het probleem wat je aankaart herken ik niet.

Ik denk niet dat Nick zomaar twee voedingen van een zwaar kaliber ter beschikking heeft.

Ik had het over voedingen van 150 a 200mA. Niet echte kanjers dus.
In dit geval twee Philipsjes PE4818, 35 volt 180mA max. In tegenstelling tot andere voedingen uit die tijd kunnen ze als spannings of als stroombron dienen in plaats van af te schakelen bij overbelasting.

Het gebruik van externe voedingen impliceert dat je weet wat je doet.(je test het dus eerst op een werkende versterker) Das handig als je er veel van dezelfde soort moet doen (2500 komt aardig in de buurt) voor een eenmalige herstelling zie ik de meerwaarde niet tov de extra inspanning.

Uiteraard weet ik wat ik doe, dat moet wel als je op professionele basis repareert. Ook versterkers, waarvan niet altijd documentatie aanwezig is worden doorgaans gerepareerd.
Eerst testen op een werkende versterker? Hoezo?
Een versterker die in reparatie komt is meestal defect. Soms is het wel handig als een versterker twee identieke kanalen heeft en je niet beschikt over minimaal een schema.

En al dat spierballengerol is overbodig. Het komt niet symphatiek maar betweterig over. Er zijn op de wereld nu eenmaal meerder mensen die iets weten over versterkers en hoe ze aan te pakken.

Ik doe niet aan spierballengerol. Evenwel heb ik in mijn werkzame leven genoeg (professionele) prutsers aan het werk gezien en ook regelrecht prutswerk, zodat ik de mening toegedaan ben dat niet iedereen met een soldeerbout en een kast met onderdelen ook nog een goede reparateur zou zijn.
Je moet het meer zien als uitleg voor een verfijnde reparatiemethode.
Het gebruik van gloeilampen is mij uiteraard helemaal niet onbekend en ik heb ze ook op de werkbank staan.
Ik neig echter de uitspraak "gebruik een gloeilamp" in dezelfde la te leggen als "Begin maar met het vervangen van de elco's". Ook een tip waar je doorgaans weinig aan hebt.
Ik gaf aan wat het voordeel is van echte voedingsspanningen in plaats van de onzekere spanning en/of stroom via een lamp. Hoe moet iemand weten welk vermogen de lamp moet hebben? Afhankelijk van het testobject moet die ergens tussen 25 en 150 watt liggen en hoe fel moet hij branden? Allemaal onzekere vragen voor een reparateur die niet exact weet hoe het zit. Ik geef geen waarde oordeel over iemand die iets wil repareren en die ik nooit gesproken heb. Zomaar kreten in het wilde weg, wil ik nog wel eens stevig reageren.
Het is niet anders.

Soundman2

Complete draad:

RSS Feed van berichtenreeks